content top

תפריט שמבוסס על מעט מלח

תפריט דיאטה דל מלח בריא יותרמלח נחשב אחד האויבים הגדולים של תזונה נכונה. המציאות, כמובן, מורכבת יותר שכן למלח תפקיד חיוני ביותר בתפקוד גוף האדם – ורק כמות מופרזת של מלח פוגעת בדיאטה ועלולה להוביל למחלות שונות.

בנוסף, עובדת הימצאותו של מלח בשורה ארוכה של מאכלים, והעובדה כי רבים מאיתנו כבר מזהים מזון ללא מלח כתפל (תוצאה של הרגלי אכילה, כמובן), גורמות לכך שאי אפשר לוותר בכלל על מלח – וכאמור גם לא צריך, שכן יש לו חשיבות – אבל תפריט דיאטה דל מלח הוא בהחלט קונספט מבורך.

מהו בעצם המלח?

מלח הוא תרכובת – של נתרן וכלור. למלח היה תפקיד משמעותי בהיסטוריה של המין האנושי בזכות תכונות שימור המזון שלו (המלח מוציא את הלחות שהיא מצע להתפתחות חיידקים), וגם בימינו הוא שחקן מפתח בתעשיית המזון כתבלין נפוץ במיוחד המחדד את הטעמים של מאכלים רבים.

בעבר, אגב, ערכו של המלח היה גבוה במיוחד – וזהו גם מקור הביטוי "מלח הארץ" המציין איכות ללא פשרות. עדות נוספת לערכו הגבוה של המלח בימי קדם היא המילה Sallary, משכורת, שנגזרת מהמילה הלטינית Salarium שפירושה שק מלח (שהיה ניתן לחיילי האימפריה הרומית כבונוס).

כמות מופרזת של מלח – זהירות, סכנה!

לפני הכל חשוב להדגיש כי למלח יש גם תרומה חיובית: הוא לא רק מחדד את הטעמים (ובכך מאפשר לנו ליהנות יותר מאוכל ומהחיים) אלא גם שומר על איזון במשק המים של גופנו. מלח מופרש מהגוף דרך שתן ובעיקר זיעה, ועל כן ספורטאים, או אנשים הסובלים מהזעת יתר, חייבים תפריט דיאטה עם מעט יותר מלח מאחרים – וכך גם באזורים המתאפיינים בלחות גבוהה (וכתוצאה מכך הזעה מרובה).

יחד עם זאת, כמות מופרזת של מלח בדיאטה עלולה להוביל לשורה ארוכה של מחלות, ובראשן לחץ דם גבוה (שלא בכדי זכתה לכינוי "הרוצח השקט", שכן לחץ דם גבוה לאורך זמן מגדיל משמעותית את הסיכון ללקות במחלות לב, שבץ מוחי, גלאוקומה ועוד). במיוחד חייבים להיזהר מדיאטה עם יותר מדי מלח אנשים הסובלים ממחלות כליות – במקרים אלה, הכליות לא מצליחות להפריש מהגוף את המלח המיותר והסכנה גדולה במיוחד.

גורמים נוספים שעלולים להוביל ליתר לחץ דם הם תפריט דיאטה דל בסידן, צריכת קפאין מופרזת, ודיאטה שאין בה מספיק ויטמינים ובפרט ויטמין A ו-ויטמין C.

דיאטה דלת מלח – למי מומלצת במיוחד?

דיאטה דלת מלח מומלצת במיוחד למי שסובל מיתר לחץ דם, כמובן, וכן לאנשים הסובלים מבצקות והצטברויות נוזלים במקומות שונים בגוף.

תפריט דיאטה דל מלח עשוי להוביל גם להרזיה בריאה, אם כי לא תמיד כך הדבר. בכל מקרה רצוי מאוד להתייעץ עם דיאטנית מוסמכת על-מנת להתאים את רמת המלח בתפריט דיאטה זה או אחר לצרכים המדויקים של הגוף.

תפריט דיאטה דל מלח – הקושי העיקרי

הקושי העיקרי לעבור לתפריט דיאטה דל מלח הוא הזהות שצרובה עמוק בתודעה שלנו בין "אוכל מלוח" ל"אוכל טעים" (ובהתאמה, בין דיאטה דלת מלח לבין אוכל תפל).

לזהות הזו יש כאמור אחיזה במציאות – מלח אכן מחדד טעמים, אבל יש לה גם סיבה אחרת, רבת עוצמה לא פחות: תעשיית המזון המהיר (בין אם כחטיפים ובין אם בדוכני מזון מהיר למיניהם) מייצרת מאכלים עם כמויות מלח (ובפרט נתרן) גבוהות עד מופרזות, בעיקר כדי לגרום לנו לצרוך מהם עוד ועוד.

לא קל לוותר על המאכלים האלה, שטבועים עמוק בהרגלי האכילה שלנו, ולא קל לעבור לדיאטה מהירה וגם דלת מלח – אבל חשוב לזכור שישנם עוד תבלינים, בריאים יותר (למשל, זעתר וכמון), ובעיקר שלחטיפים יש תחליף, אבל לכלי הדם שלנו אין (לפחות נכון לעכשיו…)