content top

דיאטה מתאימה לחולי סכרת

המחשה לדיאטה לחולי סכרת

חולי סכרת, אינם מסוגלים בשל סיבות שונות של חוסר בייצור מספיק, או בכלל של אינסולין, לווסת את הסוכר בדמם. לכן, הם יכולים להגיע לרמות סוכר גבוהות מאד עד סיכון של נמק, כריתה ואף מוות, מצד ההיפרגליקמיה, ולחוסר סוכר בדם (היפוגליקמיה) עד מצב של אובדן הכרה ועילפון.

 

דיאטה ואורח חיים לחולי סכרת

 

לכן, על מנת לשמור על אורח חיים בריא ומאוזן, ישנם איסורים רבים והגבלות רבות על מה מותר ומה אסור לחולי סכרת לאכול במסגרת דיאטה לחולי סכרת. ישנם שני סוגים של סכרת בבני אדם: סכרת נעורים, המתגלה לרוב בגיל צעיר מאד, והיא סכרת מסוג קשה ומסוכן יותר, אשר גורם לתמותה ולאיכות חיים נמוכה יותר בקרב הסובלים ממנה, וקיימת גם סכרת מבוגרים, סוג 2 היא נקראת אשר מתפתחת בגיל מבוגר בשל הרגלי אכילה גרועים, חוסר בפעילות גופנית, מתח קיצוני ועודף משקל.

 

מהי דיאטה לחולי סכרת?

 

דיאטה לחולי סכרת צריכה קודם כל להכיל הרבה יותר חלבונים ושומנים (ראה דיאטת חלבונים) מאשר כל דבר אחר. במהלך הדיאטה יש להמעיט ברמה של 1/3 מהתצרוכת היומית בפחמימות, ולקבל את הפחמימות מהחלבונים ומירקות עשירים כמו תירס כשהוא בקלח בלבד, אבוקדו, ודלעת. ככלל, אורז לבן, קמח לבן, תפוחי אדמה, ופירות אינן מומלצים לצריכה רבה ויומית בקרב חולי סכרת, ואולם ארוחות המכילות בשר בקר וירקות מבושלים יהיו מצוינות עבור אנשים אלו.

כל החיים על פי דיאטה מאוזנת, דיאטה בריאה, רצוי כי יאכלו ארוחות קטנות עד 6 פעמים ביום, על מנת לשמור על רמה קבועה של סוכר בדם והפרשת סרוטונין תקינה במוח, על מנת לשמר את רמת האינסולין מאוזנת ושביעות רצון כללית מאוזנת גם כן. בזמן דיאטה חולי סכרת צריכים להקפיד על כך אף יותר, ועליהם לדאוג כי יאכלו 6 ארוחות קנטות לאורך כל היום שישמרו על רמת סוכר קבועה וכך לא יסבלו מ"קפיצות סוכר" מסוכנות העלולות לגרום לנזק בלתי הפיך בשבילם. רמות הסוכר בדם לחולי סכרת לפני הארוחה צריכות לעמוד על 70-130, ואחרי הארוחה להיות פחות מ-180.

 

ספונטניות אצל חולי סכרת אינה באה בחשבון

 

במהלך הדיאטה עליכם לתכנן את סדרי הארוחות שלכם, להצטייד בחטיפים ללא סוכר, ירקות חתוכים וכריכים קטנים במידה ותיעדרו שעות רבות מן הבית או מקום עבודתכם שבו האוכל זמין לכם. עליכם לצרוך כמות גבוהה של חלבונים ולקחת אתכם אגוזים, שקדים או בוטנים על מנת להישאר בתחושת שובע כמו גם לשמור על רמת סוכר קבועה בדם.

 

פעילות גופנית כחלק מדיאטה לחולי סכרת

 

פעילות גופנית כחלק מדיאטה הינה אחת מהדרכים הבטוחות והטובות ביותר לאזן רמות סוכר בגוף עבור חולי סכרת. פעילות גופנית אשר הופכת לחלק מחיי היומיום של הדיאטה לחולי סכרת הינה הצלה של ממש ויכולה למנוע צריכה של תרופות או אפילו זריקות להורדת הסוכר בדם. עם זאת, עליכם לתת את הדעת למספר נקודות חשובות בנושא סכרת, במהלך דיאטה ופעילות גופנית:

שוחחו עם הרופא לגבי סוגי התעמלות הבטוחים עבורכם כחלק מהדיאטה. ודאו כי נעלי הספורט שלכם במצב טוב מאד, אצלכם אסור להם להיות מרופטות או לא יציבות. על הגרביים שלכם להישאר נקיות ויבשות בכל עת.

בדקו את הרגליים שלכם לאחר פעילות ספורטיבית וראו האם יש לכם אדמומיות, או פצעים לאחר הפעילות. אם נפצעתם במהלך האימון הגופני והפצע אינו עובר לאחר מספר ימים מועט, יש לראות רופא בדחיפות. יש לבצע חימום 10 דקות לפני האימון ואז להתקרר במשך מספר דקות שלאחר האימון. יש לעשות פעילות מתונה באופן יחסי בפתיחת האימון ולהעלות את הקצב לאחר שסיבולת הלב והיראה שלכם תקינים לסוג האימון שבחרתם. שאלו את הרופא שלכם  אם אתם יכולים לבצע אימונים מפרכים אם רמת הסוכר גבוהה מדי.

שאלו האם לקחת חטיף לפני האימון (אפשרי ברוב סוגי הדיאטות). דעו את הסימנים של רמת גלוקוז נמוכה בדם,  המכונה גם היפוגליקמיה.. עליכם לשאת אתכם טבליות גלוקוז אם אתם סובלים מסוכר נמוך. ביציאתכם לפעילות גופנית עליכם לשאת תג זיהוי או תעודה רפואית עליכם למקרה של אובדן הכרה. השתדלו לצרף חבר אל הפעילות הגופנית היומית שלכם.