content top

תפריט למי שסובל מהפרעת קשב וריכוז

יש תפריט דיאטה להגברת קשב וריכוזהפרעת קשב וריכוז מזוהה בעיקר עם ילדים וקשיים במסגרת בית הספר, אך היא מאפיינת גם מבוגרים רבים. על פי ההערכות כ-10% מהאוכלוסייה סובלת מהפרעה זו, חלקם בתוספת היפראקטיביות וחלקם בלעדיה, ובנוסף מספר הסובלים נמצא כל הזמן במגמת עלייה (אם כי יש הטוענים שרק על פניו ישנה מגמת עלייה, ושבימינו פשוט ישנה מודעות גבוהה יותר לבעיה ועל כן גם יותר אבחונים, שלא לדבר על הרצון של ילדים רבים, והוריהם, לזכות בהקלות במסגרת מערכת החינוך).

ישנם גורמים רבים להפרעת קשב וריכוז, ואחד מהם הוא התזונה שלנו. דיאטה נכונה יכולה להקל על תסמיני ההפרעה, ואילו תפריט דיאטה לא בריא עלול להגביר את הקשיים התפקודיים הנובעים מההפרעה.

מהי הפרעת קשב וריכוז?

הפרעת קשב וריכוז כשמה כן היא, הנמכה משמעותית ברמת הקשב ויכולת הריכוז של האדם. כחלק מכך, מתקשה האדם לשמור על רמת ריכוז נאותה לאורך זמן ממושך, להתמקד בגירוי בודד ולהתעלם מהסחות דעת (המרובות במיוחד בימינו), בלבול, חוסר תשומת לב לפרטים קטנים וחוסר יכולת לבצע מספר מטלות (פשוטות) במקביל.

להפרעת קשב וריכוז, עם או בלי אימפולסיביות, השלכות בכל תחומי החיים: לימודים, קריירה, דימוי עצמי, אינטראקציות בינאישיות ועוד.

להפרעת קשב וריכוז יש כאמור מספר גורמים, ואחד מהם הוא היעדר תזונה נכונה ואי הקפדה על תפריט דיאטה בריא (לא דיאטה לשם ירידה במשקל אלא דיאטה כמשטר תזונה באופן כללי).

מזונות שמגבירים קשיי קשב וריכוז ומדוע צריך דיאטה

האויב מספר אחד של בעלי הפרעת קשב וריכוז הוא הסוכר. גם מי שאינו דיאטנית מוסמכת יודע בוודאי כי סוכר אינו בריא באופן כללי, אך מסתבר שלבעלי הפרעת קשב וריכוז הסוכר מזיק במיוחד, וכך גם פחמימות אחרות בעלות ערך גליקמי גבוה (כלומר מזונות שיש בהם קמח לבן וכו').

גם תפריט דיאטה שאין בו מספיק ברזל מגביר את קשיי הקשב והריכוז, וכך גם דיאטה נטולת אבץ ומגנזיום (מגנזיום מגביר את כמות הנוראדרנלין בגוף – המוליך העצבי שתפקידו הוא לסנן גירויים בלתי נחוצים).

מי שעוד מגביר את קשיי הקשב והריכוז הם צבעי המאכל והחומרים המשמרים – שלמרבה הצער הם חלק מכמעט כל תפריט דיאטה בימינו (ושוב, לא תפריט דיאטה אצל מי שרוצה לרזות אלא תפריט דיאטה במובן של המזון שאנחנו אוכלים, שהוא רווי צבעי מאכל וחומרים משמרים).

תפריט דיאטה להקלה על התסמינים

מזונות שכדאי לכלול אותם בתפריט דיאטה כדי להקל על קשיי קשב וריכוז הם כאלה המכילים פחמימות מורכבות: אורז חום, דגנים מלאים כגון שיבולת שועל וקטניות.

בנוסף, כדאי להקפיד על תפריט דיאטה שדואג כי רמת הסוכר תהיה יציבה לאורך כל היום וכי לא תיווצר תחושת רעב. דיאטה ובה מספר ארוחות בינוניות עד גדולות המפוזרות בחוכמה, ובפרט ארוחת בוקר שחשיבותה לא תסולא בפז היא הדרך המומלצת לשם כך.

עוד מרכיב שיש לתת עליו את הדעת בעת הרכבת תפריט דיאטה למי שסובל מהפרעת קשב וריכוז הוא הוויטמינים מקבוצת B, שרמה תקינה שלהם בגוף מסייעת להקל על תסמיני ההפרעה. בין השאר כדאי להקפיד על דיאטה שיש בה מספיק B5 (שתורם לזיכרון), B6 (שמייצר סרוטונין), B1 (שהופך גלוקוז לאנרגיה) ו-B12.

את ויטמיני ה-B השונים ניתן לקבל מירקות, דגנים, קטניות, אגוזים שונים וזרעים. B12 נמצא בעיקר בבשר, אך גם הצמחוניים יכולים ליהנות ממנו בזכות תוספי מזון שיצורפו לדיאטה.

עוד מרכיב שחשוב לצרף לתפריט דיאטה למי שסובל מהפרעת קשב וריכוז הוא מאכלים הכוללים את חומצות השומן החיוניות אומגה 3 ואומגה 6 – זרעי פשתן, גרעיני דלעת וחמניות, דגים כגון סלמון וטונה, ביצים אורגניות, שומשום ואגוזי מלך.

במקרים רבים, תפריט דיאטה בריא שמתוכנן כך שיקל על תסמיני הפרעת קשב וריכוז יסייע גם להרזיה.