content top

דיאטה נגד הזדקנות

אנחנו בעד דיאטה למניעת הדזקנותהאדם הנינאנדרתלי, כך ההערכות, חי בממוצע כעשרים שנה. בסוף המאה התשע-עשרה כבר חיו בני האדם בממוצע כ-50 שנה (במדינות המפותחות), ואילו בימינו תוחלת החיים מוערכת בכשמונים שנה במדינות ה"העולם הראשון". ישנן סיבות רבות לעלייה בתוחלת החיים, שאחת מהן היא דיאטה נכונה יותר (דיאטה במובן של משטר תזונה ולא בהכרח לשם ירידה במשקל). בנוסף, כיום כבר יודעים בוודאות כי דיאטה בריאה לא רק תורמת להארכת החיים אלא גם לשמירה על איכותם בגיל מבוגר – ובהתאם ממליצים מומחי תזונה ודיאטנים על תפריט דיאטה למניעת הזדקנות (כשהכוונה היא לא לעצירת העלייה בגיל, הבלתי נמנעת מטבעה, אלא לצמצום ההשפעות השליליות של ההזדקנות).

תפריט דיאטה לעור בריא

אחד הסממנים הבולטים של ההזדקנות הוא מראה העור. אנשים רבים משקיעים משאבים בלתי מבוטלים בטשטוש קמטים ותוצאות אחרות של ההזדקנות, בזמן שתזונה נכונה והיצמדות לתפריט דיאטה מועט פחמימות וסוכרים, ועשיר בוויטמין C, תשמור על עור הפנים ותייתר את הבוטוקס ושאר טיפולים קוסמטיים.

מרכיב נוסף שכדאי שייכלל בכל דיאטה ודיאטה הוא ויטמין E. ויטמין זה מגן על קרום התא מפני אותם רדיקלים חופשיים ידועים לשמצה ובמקביל משפר את תפקודה של מערכת הדם ובכך מסייע לשמירה על גמישות העור. תפריט דיאטה שיש בו תותים, גרעיני חמניות, שקדים, אגוזים שונים, כרוב, ברוקולי, מנגו וירקות ירוקים יעניק לגוף את הוויטמין הכה חשוב הזה.

מרכיב תזונתי אחר התורם למראה העור ולהאטת קצב הזדקנותו הוא חומצת שומן בכבישה קרה, שנמצאת בטחינה, שמן שומשום, שמן זרעי ענבים וכן מאכלים אחרים שכדאי לכלול אותם בתפריט דיאטה.

ויטמין B12 – דיאטה נכונה למוח

סממן אחר של הזדקנות קשור לא למראה החיצוני אלא לתפקוד הקוגניטיבי, שלצערנו הולך ודוהה עם השנים. על מנת לשמר את היכולות הקוגניטיביות ברמה גבוהה ככל האפשר, חשוב להקפיד על תפריט דיאטה עם כמות נאותה של ויטמין B12. למרבה הצער, סוגי דיאטות רבים לא כוללים מספיק ויטמין B12. מי שמעוניין לא רק להיראות צעיר יותר, אלא גם להישאר חד, רצוי כי יכלול בדיאטה בשר בכמות מספקת. הצמחוניים שבינינו, שמספרם הולך וגדל בשנים האחרונות עם עליית המודעות לסבל של החיות אותן אנחנו אוכלים, יכולים לקבל את ה- B12 החיוני מתוספי תזונה.

הסכנות שבעודף משקל

עודף משקל, גם קל ובמיוחד כבד, הוא גורם מאיץ הזדקנות, גם בשל העובדה שהוא מגדיל את הסיכון ללקות במחלות רבות וגם בפני עצמו. לא צריך להיות דיאטנית מדופלמת כדי לדעת שיותר קל לשמור על משקל מאשר להשיל קילוגרמים עודפים, כך שדיאטה היא רעיון מוצלח גם למי שמשקלו תקין.

מצד שני, הרזיה מהירה = הזדקנות מהירה, כך שאסור להתפתות לדיאטה קיצונית זו או אחרת על מנת לרדת במשקל.

תפריט דיאטה למניעת הזדקנות – מאכלים מומלצים במיוחד

מאכלים בריאים במיוחד, ובעלי תרומה משמעותית למניעת הזדקנות שכדאי שיהיו חלק מכל תפריט דיאטה הם גזר, שום, תפוח ירוק, יוגורט, שמן פשתן, שקדים וסרדינים.

לא רק דיאטה – אמצעים נוספים למניעת הזדקנות

לצד הקפדה על תפריט דיאטה מאוזן, חשוב מאוד לבצע פעילות גופנית סדירה לאורך כל החיים וכן לשמור על אורח חיים בריא באופן כללי – כלומר, שינה מספקת, הימנעות מעישון ומהרגלים שליליים אחרים, הפחתת מידת הלחץ במסגרת העבודה ובכלל, ובמידת האפשר גם חיים באזור שזיהום האוויר בו מינימלי (ולא רק זיהום אוויר, גם קרינה וסממנים אחרים שלה חיים בעולם המודרני מאיצים את ההזדקנות).

והכי חשוב (בנוסף לתפריט דיאטה בריא) – למצוא את הדברים שעושים לנו טוב (ואגב, ניתן לשמור על דיאטה ועדיין ליהנות מאוכל). ככל שנהנה יותר מהחיים, ונעשה את מה שאנחנו אוהבים, כך יואט קצב ההזדקנות.