content top

תזונה נכונה לבני הנוער

המחשה לתזונה נכונה לנוער

תזונה נכונה לנוער חשובה ביותר בעיקר בשל העובדה שמדובר בגיל ההתבגרות בו הגוף מתפתח וכל שינוי משפיע על המשך החיים. בני נוער רבים אינם מקפידים על תפריט תזונה נכונה מסיבות שונות. ראשית, בשל העובדה שהם אינם חשים צורך, הם בריאים וחזקים מספיק ולכן אינם מקפידים על כך. בנוסף, אורח החיים המודרני אותו חיים בני הנוער מספק להם זמינות גבוהה של ג'אנק פוד טעים ומפתה אך כמובן שאותם מזונות אינן חלק מתזונה נכונה והן מכילות אינספור קלוריות ומרכיבים לא בריאים. גם החשיפה המתגברת למדיה אינה מועילה לתזונה נכונה לנוער ולא פעם אנו שומעים על הפרעות אכילה אצל בני ובנות נוער.

 

למה זה חשוב

 

תזונה נכונה לנוער מתחילה בגוף, מדובר על תקופת גדילה, תקופה בה הגוף מייצב ובונה את עצמו והוא זקוק לאנרגייה רבה. מרבית בני הנוער נוטים לדלג על ארוחות או לאכול אוכל שאינו מזין ובכך הם משמינים. הדגש הוא לא רק על הכמות אלא גם על מזון שחיוני לגופו של המתבגר ומזון שיתרום לגדילה בריאה ונכונה, חשוב לדעת שהשמנת יתר בגיל כזה צעיר לרוב מנבאת גם בעיות השמנה בגילאים מבוגרים יותר וגיל ההתבגרות הוא זמן מעולה לבנות תפריט תזונה נכונה ואורח חיים בריא שילווה את אותו הנער לאורך השנים.

חשוב לכל מתבגר לשמור על תפריט תזונה נכונה גם בכדי לשפר את הדימוי העצמי שלו, מלבד גופו של המתבגר שעובר שינויים רבים, גם המון שינויים נפשיים ופסיכולוגים עוברים על בני הגיל הזה, הם חשופים לסביבה של בני נוער נוספים וכל פגיעה בהם עלולה להשאיר בקרבם צלקת לכל החיים, כך שקריאות השמן או המקלון לעברם עלולים להזיק לו או לה עוד יותר מהר מהנזקים הפיזיים שיגיעו עם הזמן. בניית תפריט דיאטה של תזונה נכונה והקפדה עליו חשוב מאוד למתבגר, גם בשל העובדה שרוב הפרעות האכילה עלולות להתעורר בשלב הזה של החיים. אותו הנער חשוף לכמויות של ממתקים ואוכל מלא שומן רווי או סוכרים פשוטים, בכל המפגשים החברתיים שלו ועלול לזלול בלי הפסקה. מנגד, עלול אותו נער להעדיף שלא לאכול כלל בגלל אותה חברה שמכתיבה את מודל היופי כרזה וצנום.

 

מה בתפריט של תזונה נכונה

 

תזונה נכונה לנוער שונה במעט מהתזונה המתאימה למבוגר, בגלל שמדובר בשלב כל כך מכריע לגוף. תפריט תזונה נכונה של בני הנוער יהיה שונה במקצת מתפריטן של בנות הנוער בשל ההבדלים בין מסת הגוף לתאי השומן. אצל הבנות, מומלצת צריכה של כ- 45 קלוריות בהתאמה לכל ק"ג בגוף ואילו לבנים מומלצים כ-60 קלוריות על כל ק"ג גוף.

תזונה נכונה לנוער מורכבת מחלבונים, המגיעים לרוב מבשר, דגים, ביצים ומוצרי החלב וכ- 1.5 גרם חלבון יספקו את גופו של המתבגר. כמויות השומן המומלצות עומדות על 20-40 אחוז מצריכת הקלוריות היומית וחשוב לא להפריז עם השומן הרווי. מינרלים המספקים ברזל, ימצאו בירקות ירוקים וקטניות בעיקר ומומלצים כ- 16 מ"ג ביום לבני הנוער. בנוסף, לטובת תזונה נכונה לנוער, יקפידו המתבגרים לשלב בתפריט מגנזיום, ויטמין A, ויטמין D, סידן, ויטמין B, ויטמין K, ויטמין C ו- E. אין לשכוח להרבות בשתיית מים ולהימנע ככול האפשר ממשקאות ממותקים או מוגזים. הקפדה על שילוב פעילות גופנית, ארבע פעמים בשבוע לפחות, תועיל למתבגר ולכן מומלץ לעשות זאת.

כמובן שתפריט תזונה נכונה משתנה בהתאם לכל אחד ואחת לפי פרמטרים שונים כמו מצבו הבריאותי או כמות האנרגיה אותה הוא מוציא ולכן תמיד כדאי להתייעץ על הנושא עם דיאטנית קלינית או דיאטנית לילדים.