content top

התמודדות עם הסרטן בלבלב בעזרת תזונה נכונה

אחד הגורמים האפשריים לסרטן הלבלב הוא סוכר גבוה בדם. אנשים המוגדרים כטרום – סוכרתיים וכמובן חולי סוכרת נמצאים ברשימת הסיכון המוגבר למחלת סרטן הלבלב, אחד מסוגי הסרטן הקטלניים ביותר.

ממחקר חדש שהתפרסם לאחרונה עולה כי אחד מהגורמים העלולים להגביר את הסיכון למחלת סרטן הלבלב שהוא מסוגי הסרטן הקטלניים ביותר. המחקר שבוצע בקוריאה הדרומית בעיר סיאול מתבסס על נתונים שנאספו מיותר מ-25 מיליון בני אדם. 

במחקר בחנו את שכיחות סרטן הלבלב והאם יש קשר בין סוג זה של סרטן לבין רמות הסוכר בדם בצום בקרב מיליוני בני אדם. על פי המחקר, אנו יכולים לראות, ככל שרמת הסוכר בדם גבוה יותר, כך גם שיעור המקרים של סרטן הלבלב עולה.

ממחקר זה ניתן לראות כי גילוי מוקדם של רמת סוכר גבוהה בבדיקות דם שגרתיות וביצוע שינויים באורח החיים להנמכת פרופיל הסוכר בדם, יכול להפחית בצורה משמעותית מאוד את הסיכון לחלות בסרטן הלבלב".

מצב שבו רמות הסוכר של אדם הן גבוהות מעט מהנורמה ולא מספיק גבוהות על מנת לקרוא לו סוכרתי נקרא מצב טרום-סוכרתי.
מהם הערכים התקינים לערכי הסוכר בבדיקת דם?
בדיקת דם בצום (של 8 שעות לפחות) הערכים צריכים להיות נמוכים מ-100.
תוצאות הערכים בבדיקה בין 100-125 יחשבו לטרום-סוכרת.
אם ערכי הסוכר בבדיקה בצום יהיו מעל 125 (מותנה בשתי בדיקות בזמנים שונים) האדם יוגדר כסוכרתי.

בשנים האחרונות ברחבי העולם קיימת עלייה קבועה בעולם המערבי בקרב האנשים המאובחנים כחולים בסוכרת סוג 2.
סוכרת זו היא מצב נרכש שבו דרגת החסינות שיש לאדם יורדת, כלומר גוף האדם מאבד את יכולתו להגיב לאינסולין ולכן נדרש לו כמויות  גבוהות מאוד של ההורמון כדי לווסת את רמות הסוכר בדם.
גורם נוסף הוא השמנת יתר, גורם זה משפיע על התפתחות סוכרת סוג 2.
סוכרת סוג 1, מחלה אוטואימונית הנגרמת  בעקבות זיהוי שגוי של המערכת החיסונית, המערכת מזהה את תאי ייצור האינסולין בגוף כאויב ותוקפת אותם.

אחד מסוגי הסרטן הקטלניים ביותר הוא סרטן הלבלב אחוזים בודדים ביותר מהמאובחנים כחולים בסרטן זה שורדים יותר מ-5 שנים לאחר האבחון. אחת הסיבות העיקריות לכך שסרטן זה הוא קטלני ביותר, היא מאחר ולרוב הוא מאובחן בשלבים מתקדמים יחסית.
בשלביו המוקדמים של סרטן זה כמעט ואין לו תסמינים.
מספר תסמינים שכן גורם להם סרטן הלבלב הם:

  1. ירידה במשקל
  2. כאבי בטן

תסמינים אלו יכולים בקלות להיות מקושרים לשלל מצבים בריאותיים אחרים.
בנוסף לכך, הלבלב נמצא באחורי חלל הבטן והוא נחבא יחסית מסיבה זו לרופאים קשה יותר לבדוק אותו פיזית בבדיקות שגרתיות ותקופתיות
ולכן יש לעשות בדיקות סריקות והדמיות שאינן מוכוונות ספציפית ללבלב, קשה לעתים להבחין בו.

468 ad

Comments are closed.