בריאות - נטדיאט - דיאטה נכונה או קלה - במה תבחרו?
content top

בריאות

לכאורה כולנו יודעים היטב מה כולל אורח חיים בריא, ועד כמה חשוב להקפיד עליו, אולם בפועל, למרבה הצער, מעטים מאיתנו מקפידים על העקרונות הבסיסיים – תזונה נכונה, פעילות גופנית, שמירה על היגיינה, שמירה על איכות הסביבה ואיזון נכון בין עבודה לפנאי. למעשה, רבים מאיתנו, במקרה הטוב, מסתפקים בהכרזה על דיאטה אחת לזמן מה (שגם אותה לא תמיד מיישמים לאורך זמן…)

תזונה נכונה

המחשה לאורח חיים בריאתזונה נכונה היא דרך חיים שיש ללכת בה בקביעות, ולא רק כשפוצחים בדיאטה. איך מגיעים לתזונה נכונה? מרכיבים תפריט בהתאם לפירמידת המזון החדשה, שמחלקת את המזונות לשש קבוצות: דגנים, ירקות, פירות, חלב ומוצריו, בשר וקטניות, ושומן ושמנים.

לכל קבוצה בפירמידה רוחב פס שונה, המסמל את הכמות שמומלץ לצרוך ממנה (והמושפעת גם מהיקף הפעילות הגופנית של האדם: יותר ספורט = יותר אוכל). דיאטה שבמסגרתה צורכים כמויות נכונות מכל הקבוצות תאפשר לאדם להניע תהליך הרזיה מדוד ומבוקר – הוא אולי לא ישיל עשרות ק"ג תוך זמן קצר, אבל ההרזיה תהיה עקבית ובעיקר יציבה.

בנוסף, יש המלצות ספציפיות לגבי כל קבוצה: למשל, להעדיף דגנים מלאים על פני אורז לבן ותפו"א, לאכול ירקות בצבעים שונים, להיזהר מאכילה מרובה של פירות (שכן יש בהם סוכר), לבחור מוצרי חלב מועטי אחוזי שומן, וכך גם בקבוצת הבשר, ולהעדיף שמנים בריאים דוגמת שמן זית. בנוסף, רצוי להרבות בשתיית מים – כלל בסיסי בכל דיאטה מוצלחת ובכל תזונה מאוזנת.

פעילות גופנית

מרכיב חשוב נוסף הן כדי להגיע להרזיה מיוחלת והן כדי לשמור על הגוף שלנו באופן כללי הוא פעילות גופנית. איזו פעילות גופנית? לכל אדם מתאימים סוגים אחרים של פעילויות ספורטיביות, וכמובן שחשוב להתאים את הפעילות למגבלות ולהעדפות הספציפיות. בכל מקרה חשוב מאוד לכלול פעילות גופנית בשגרת היומיום, שכן זו גם מממשת את האמרה הידועה "נפש בריאה בגוף בריא" וגם תורמת להרזיה.

שמירה על היגיינה

אנחנו חיים בעולם מלא חיידקים (מספרם של החיידקים גדול מזה של כל צורות החיים האחרות על פני הפלנטה שלנו ביחד!). חלקם, כמובן, "טובים" (במובן של לא מזיקים לאדם ואף תורמים לו), אולם אחרים הם הגורם לשורת מחלות וכדאי להפחית את הסיכוי כי הם יתקפו אותנו – הדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא לשמור על היגיינה בסיסית. הדבר החשוב ביותר הוא לרחוץ ידיים, היטב, במים ובסבון, אחרי ביקור בשירותים, אחרי החלפת חיתול, לפני תחילת עבודה עם מזון (חשוב מאוד!), כשמקנחים את האף ובתום ביקור במרפאה או בבית חולים. רצוי מאוד להקפיד גם על ניקיון משטחים שבהם נוגעים כל בני הבית (מקלדות, מתגי חשמל, ברזים וכו') וכמובן לשטוף היטב את הכלים.

חשוב מאוד גם להקפיד על גזירת ציפורניים (ואם רוצים לגדל אז לדאוג שלא יצטבר לכלכוך מתחתן), על חפיפת השערות ועל ניקיון הגוף באופן כללי.

וזמן לנוח נשאר לכם?

אשה ישנההיום כבר ברור לכל כי ישנו קשר הדוק בין גוף לנפש, ואורח חיים בריא פירושו לא רק דאגה לגוף אלא גם לנפש.

חיים רוויי מתח הם לא רק ערובה לכישלון דיאטה (גם בגלל הצורך שלנו לפצות את עצמנו על עוגמות נפש באמצעות מתוקים/ בורקסים/ פיצות וכו', וגם בגלל היעדר היכולת לשמור על ארוחות מסודרות ובריאות) אלא גם זרז לשורה ארוכה של מחלות.

גם שינה לא מספיק איכותית פוגעת בנו – היא מחלישה את המערכת החיסונית שלנו, פוגמת במצב הרוח, משבשת את חילוף החומרים בגוף וגם מייצרת תחושת רעב מוגברת (שכמובן מפחיתה מאוד את סיכויי ההרזיה).

בעבר נהגו רבים מאיתנו ליהנות ממנוחת צהריים מעצימה. אורח החיים המודרני מקשה עד מאוד על שגרת יום הכוללת שלפשטונדה או סיאסטה של ממש, אבל לפחות פרגנו לעצמכם ארוחת צהריים נינוחה (וכמובן בהתאם לכללי התזונה הנכונה) וגם הפוגה קצרה מהעבודה. המלצה נוספת לאורח חיים בריא יותר היא התעלמות ממיילים ושיחות טלפון לאחר שעות העבודה (אבל עושה רושם שזו כבר גזירה שרובנו לא מסוגלים לעמוד בה…)

חשוב לדאוג גם לסביבה

העולם שסביבנו משפיע עלינו הרבה יותר מכפי שאנחנו מוכנים להודות. סביבה רווית זיהומים מגבירה מאוד את הסיכון שלנו ללקות במחלות שונות ומשונות, גורמת להיעלמותם מן העולם של בעלי חיים (ובכך מפרה את האיזון בטבע) ובאופן כללי הופכת את החיים להרבה פחות נעימים.

כשם שעלינו לדאוג לבריאותנו שלנו, כך על כולנו לדאוג לבריאותו של כדור הארץ, ולפעול ככל יכולתנו נגד מפגעים סביבתיים ובהם רמת קרינה גבוהה מדי, שימוש מופרז בכימיקלים מסוכנים, צמצום השטחים הירוקים, זיהום אוויר וזיהום מקורות המים. כשם שאין לנו גוף חלופי למקרה שגופנו יקרוס, אין לנו גם עולם חלופי (לפחות נכון לעכשיו…) ורצוי מאוד שנשמור על כדור הארץ לפני שיהיה מאוחר מדי.

אורח חיים בריא – אולי הדור הבא יצמיח שינוי

משפחה בריאהשנת הלימודים תשע"ב, כלומר זו שהחלה בספטמבר 2011 והסתיימה בקיץ 2012, עמדה בסימן חינוך הילדים לאורח חיים בריא. בהתאם, נלמדו במסגרות השונות של מערכת החינוך – בתי הספר וגני הילדים – האספקטים השונים של אורח חיים בריא (כמובן כשלכל קבוצת גיל מותאמת תוכנית לימוד משלה): מים במקום משקאות עתירי סוכר, תזונה מאוזנת ובפרט גדושת ירקות (וגם פירות), יותר פעילות גופנית ופחות רביצה מול הטלוויזיה, שמירה על בריאות הפה, דאגה לסביבה, וכן חיזוק הדימוי העצמי ובעיקר זה של הגוף.

ההחלטה לפעול לאורך כל שנת הלימודים להטמעת עקרונות אורח החיים הבריא, וחשיבותם, בקרב הילדים, נבעה מהדאגה לאור הנתונים על השמנת יתר אצל בני הדור הבא (עפ"י דוח של ה – OECD שהתפרסם בשנת 2010 כל ילד רביעי בישראל סובל מעודף משקל). בנוסף, התבססה ההחלטה לייחד שעות לימוד רבות לנושא התזונה על התפיסה כי קל יותר להנחיל הרגלים נכונים בגיל צעיר מאשר לשרש הרגלים שגויים בגיל מבוגר יותר, וכי ילדים, במקרים רבים, הם "סוכני שינוי" של כל המשפחה, וכך כולנו נצא נשכרים – ובריאים.