ספירת קלוריות - נטדיאט - דיאטה נכונה או קלה - במה תבחרו?
content top

ספירת קלוריות

המחשה למדידת קלוריות

קלוריות  הן ביטוי בו משתמשים רובנו, אך מהן למעשה קלוריות? איך מחשבים אותן ואיך הם נצברות בגוף? האם יש קשר בינן לבין תזונה נכונה ופעילות גופנית? במאמר נסקור את התשובות לשאלות הללו ונפרט מידע נוסף לכל מי שקלוריות טורדות את מנוחתו והוא מנסה לצמצם את הכמות שהוא צורך במזונו, לצורך ירידה במשקל.

 

קלוריות הן יחידות של אנרגיה. כמו אנרגיה באופן כללי, בוחנים אותן על פי היכולת שלהן לבצע פעולה מסוימת, ובמקרה הזה הפעולה היא חימום מים. משום כך קלוריה נחשבת כמות האנרגיה הדרושה לשם חימום גרם אחד של מים במעלה אחת, בלחץ אטמוספרי של אטמוספרה אחת. עם זאת, קלוריות אליהן אנו מתייחסים במדידת הערך האנרגטי של המזון ובשפה היומיומית, אינן קלוריות למעשה אלא קילו-קלוריות, כלומר אלף קלוריות. אלף קלוריות היא יחידת האנרגיה הדרושה לצורך חימום ליטר של מים במעלה אחת.

 

איך מחשבים ?

 

הדרך הפשוטה ביותר לחשב קלורית האגורות במזון היא על ידי שריפת המזון ובדיקת כמות החום שהפעולה משחררת. החישוב של קלוריות שאגורות במזון מתבצע בעזרת מכשיר הנקרא קלורימטר. עם זאת, שריפת המזון לא מספקת אומדן מדויק, כי השריפה מאפשרת להפיק אנרגיה גם ממרכיבי מזון שהגוף אינו מפרק באופן טבעי, כמו תאית, ואינו מסוגל להפיק מהן אנרגיה. לכן הכמות שמתקבלת משריפת מזון תהיה תמיד גדולה יותר מן הכמות שהגוף יפיק בתהליך העיכול.

דרך פשוטה ומדויקת יותר לחישוב הכמות שיש בכל מזון מבוססת על השיטה הנקראת

 4-9-4. על פי שיטה זו, מכל גרם של חלבון יכול להפיק גוף האדם 4 קלוריות, מכל גרם של שומן ביכולתו להפיק 9 קלוריות ומכל גרם של פחמימה ביכולתו להפיק שוב 4 קלוריות. מרכיבי המזון האחרים מקבלים גם הם ערכים תואמים, המבוססים על יכולתו של הגוף להפיק מהם קלוריות. למרות זאת, גם שיטה זו אינה שיטה מדויקת לגמרי, כי היא אינה מביאה בחשבון את יכולת הספיגה של המזון בגוף, שמשתנה בין מזונות שונים, וכן אינה משקללת את כמות האנרגיה הדרושה לשם עיכול המזון. משום כך קלוריות הוא מונח בו משתמשים היום בתחום התזונה בלבד, ולא במדעים הזקוקים לאופן מדויק של חישוב אנרגיה.

 

כמה קלוריות יש בסוגי מזון שונים?

 

בהתאם לשיטת 4-9-4, חישוב הערך הקלורי של מזון מתבצע על ידי הכפלת כמות מרכיבי המזון שיש בו בכמות של קלוריות שמופקת מכל מרכיב מזון. כידוע, הגוף מפיק את האנרגיה הדרושה לו לצורך פעולתו מן המזון. בעזרת פירוק המזון מצליח הגוף להפיק את האנרגיה העצורה בהן, משתמש בה לצרכיו ובעזרת העודפים הנותרים הוא בונה לעצמו מאגרים של אנרגיה לשעת חירום.

 

קלוריות ,תזונה נכונה ופעילות גופנית

 

הקשר בין קלוריות לבין תזונה נכונה הוא עקיף. הגוף זקוק לכמות מסוימת לצורך התפקוד השוטף שלו והעודפים, שאינם מנוצלים לפעילות וצמיחה, נאגרים בגוף. מכאן ברור כי מי שמבקש לרזות צריך להוציא יותר קלוריות משהוא  צורך, וליצור מה שקרוי "גרעון קלורי". עם זאת, ההקפדה על הסוג הנכון של קלוריות שמכניסים לגוף היא משמעותית מאוד לצורך שמירה על הבריאות. לצורך בנייה של תפריט מאוזן, שיסייע הן לירידה במשקל והן לשמירה על בריאות, מומלץ להיעזר בשירותיה של דיאטנית קלינית. דיאטנית קלינית תוכל להרכיב עבורכם תפריט שיביא בחשבון הן שיקולי דיאטה, הן שיקולים של אספקת כל חומרי הבניין החשובים לגוף והן את העדפותיכם התזונתיות ואת אורח החיים שלכם.