content top

איזון תרופתי בקרב הגיל השלישי

אם שמתם לב פעם לקופסת התרופות של סבא או סבתא כנראה הבחנתם מהר מאוד שיש בה תרופות רבות ומשונות. מדוע סבא וסבתא לוקחים כל כך הרבה תרופות? האם כל התרופות הללו באמת נחוצות? יש כל כך הרבה ערפל סביב התחום הזה בקרב הציבור וזה הזמן לשים לכך סוף ולהסביר. זה הזמן גם להבין כיצד אפשר להתמודד עם הבעיה הזו ומה החסרונות של חוסר האיזון הזה.

הגיל השלישי הוא הכי בעייתי

יש אנשים שלוקחים תרופות באופן קבוע, אך אי אפשר להשוות זאת לגיל השלישי. אוכלוסייה מבוגרת זו נוטלת תרופות רבות כאשר אפילו הם בעצמם לעתים לא מבינים מה כל כדור עושה. אם נדבר על המספרים נגלה שקשישים נוטלים פי 3 תרופות יותר מכל אדם אחר כאשר שליש מהמרשמים די מיותרים. לעתים זה קורה בגלל הרגל, לעתים בגלל תקווה שמשהו ישתנה עם עוד תרופה ולעתים זו התחושה שאתה אדם בריא יותר כאשר אתם נוטל תרופות רבות, מפאת כך חשוב לבצע לקראת הגיל השלישי הערכה גריאטרית מקצועית. אמנם זה עושה טוב לעסקי התרופות אך מה שחשוב יותר זה הנזק שנגרם לאותם קשישים שנוטלים תרופות סתם ללא איזון תרופתי הולם.

האיזון תרופתי חשוב ביותר

תרופות לא רק יכולות להיות מיותרות אלא גם מזיקות. אם תבלעו כדור או קפסולה מסוימים סתם כך יש סיכוי שהם לא יעשו לכם שום דבר בגוף, הכל תלוי בחומר הפעיל והמאפיינים שלו. עם זאת, כאשר קשיש בגיל השלישי נוטל עוד תרופה ועוד תרופה, בסופו של דבר התרופות יכולות 'להתנגש' זו בזו. במצב זה או שהן יבטלו זו את זו או שהן יצרו תופעות לוואי שאינן רצויות ואף יכולות לסכן את המטופל. כל זה קורה כמובן באי ידיעה שלו, כיוון שמי בכלל יודע מה כל תרופה עושה בוודאי כאשר נוטלים 4 או 5 תרופות שונות וזה עוד במקרה הטוב. איזון תרופתי אם כך יהיה משמעותי ביותר לשיפור חיי הקשיש.

למה יכול לגרום חוסר איזון תרופתי?

  • כאשר אין איזון תרופתי הולם מבוגרים בגיל השלישי יכולים לסבול ממספר תופעות כאשר בראש ובראשונה יש סיכוי שהכדורים פשוט לא עבדו. הם יעמיסו על המערכת החיסונית מצד אחד אך מצד שני הם פשוט לא יפתרו את הבעיה שהם אמורים לפתור. כמו כן אותן תרופות יכולות לגרום ללחץ דם גבוה יותר שמכונה 'הרוצח השקט', ומכאן אפשר להבין עד כמה מצב זה חמור.
  • במצבים אחרים התרופות יכולות לגרום לצניחת לחץ הדם ובכך לחמצון לקוי לרקמות הגוף, סחרחורות, חוסר שיווי משקל, מעידות והפרעות בהליכה שיכולות לגרום לשברים ולחבלות וכן הלאה. פעמים רבות עודף התרופות גורם לישנוניות שיכולה להיות מסוכנת במצבים רבים בחיים כמו למשל בנהיגה או בפעילות ספורטיבית, תיתכן גם ירידה במצב הקוגניטיבי של המטופל ואפילו דיכאון, חוסר תיאבון ובכל גם ירידה במשקל.

מה אפשר לעשות בנידון?

כדי לפתור את הבעיה הקשה הזו משרד הבריאות קבע נהלים חדשים. בסופו של דבר המצב הרע של הקשישים יכול להגיע עד מוות בשל חוסר איזון תרופתי כאשר זה גם מכביד מאוד על מערכת הבריאות מבחינת עומס ויכולות. מסמך הנחיות נשלח על ממשרד הבריאות לכל רופאי קופות ובתי החולים ובו נקבע כי כל מטופל יקבע דף מידע סטנדרטי שיש בו ריכוז של כל התרופות שהוא צריך לקחת. כך השלב הראשון בדרך לפתרון כבר מיושם והוא ידיעה מוגברת של המטופל ובני משפחתו לכל התרופות שהוא לוקח. במסמך זה יצוינו כל התרופות הכרוניות והזמניות של הקשיש כולל מאפייניהן ומטרותיהן.

468 ad

Comments are closed.