דיאטה מבוססת חלבונים - נטדיאט - דיאטה נכונה או קלה - במה תבחרו?
content top

דיאטה מבוססת חלבונים

תזונה לדיאטת חלבונים

חלבונים הינם  אחד החומרים החשובים לבניין הגוף, ובשנים האחרונות אנו רואים כי דיאטת חלבונים הופכת להיות אחד הסוגים הנפוצים והפופולאריים ביותר של דיאטות. מהי דיאטת חלבונים, איזה סוגים  קיימים? האם מדובר בדיאטה בריאה? על מה חשוב להקפיד בביצוע של דיאטה זו? השאלות הן רבות וננסה כאן לענות עליהן במלואן.

התזונה הטבעית והשכיחה של רוב האנשים מבוססת על שילוב, ביחסים  שונים, של מרכיבי  המזון הדרושים לגוף. אחד המרכיבים החיוניים הללו הוא חלבונים, החיוניים לצורך גדילה, התפתחות, בניין הגוף וחילוף החומרים. דיאטת חלבונים היא דיאטה השמה דגש רב מן הרגיל על שילוב חלבונים בתזונה, ומעניקה להם מקום חשוב בעיצוב התפריט היומי של המרזה. דיאטת חלבונים כוללת חלבונים בכמות שבין 20% – 50% מן התזונה היומית, בהתאם לדיאטה.

 

מהם חלבונים?

 

חלבונים הם חומרי מן החי או מהצומח, החיוניים לבניית גופו של כל יצור חי. החלבונים מורכבים מחומרים הנקראים חומצות אמינו, ובסך הכול קיימות כעשרים וחמש חומצות אמינו. שמונה מן החומצות הללו חיוניות לגוף האדם, משום שהן אינן ניתנות לייצור על ידי הגוף ויש צורך לקבלן ממקור חיצוני, בין אם שומרים על דיאטת חלבונים ובין אם לאו. חלבונים שמקורם בחי כוללים את כל תשע החומצות החיוניות, בעוד חלבונים שמקורם בצומח, כוללים רק חלק מתוך החומצות הללו.

 

על מה חשוב להקפיד ?

 

החלטתם לאמץ דיאטת חלבונים? ראשית מומלץ לבצע כל דיאטה בפיקוח של דיאטנית קלינית, שתוודא כי המזון שתצרכו במהלך דיאטת חלבונים יכלול את כל המרכיבים החיוניים לגופכם, הן מבחינת  הכמות והן מבחינת האיכות ויתבסס על עקרונות של תזונה נכונה. מעבר לכך, חשוב להקפיד במהלך דיאטת חלבונים על הגיוון, משום שאין זה מספיק להקפיד על צריכה כוללת של חלבונים אלא חשוב לבחון באיזה חלבונים מדובר ובכמות של כל אחד מהם. במידה ותשלבו בתפריט דיאטת חלבונים בשר, ביצים, דגים ומוצרי חלב, רוב הסיכויים הם שתספקו לגופכם את כל מה שדרוש לו.

 

איזה סוגים של דיאטת חלבונים קיימים?

 

דיאטת חלבונים היא דיאטה פופולארית מאוד, וניתן למצוא סוגים שונים של דיאטת חלבונים. בין הדיאטות המוכרות ניתן להזכיר את דיאטת אטקינס, דיאטת הזון, דיאטת סקרסדייל, ודיאטת סאות' ביץ'. הדיאטות השונות משתנות ביחסי החלבונים, הפחמימות והשומנים עליהן הן ממליצות.

קיימות עמדות שונות בנוגע לדיאטות חלבונים –  יש התומכים בהן ויש השוללים אותן משום שלטענתם הן פוגעות בבריאות.

 

טיעונים בעד

 

תומכי דיאטת חלבונים מדגישים את העובדה שהדיאטה משיגה ירידה במשקל בקצב מהיר, היא מצמצמת את תחושת הרעב בזכות התהליך של קטוזיס שמתרחש בה (תהליך המאפיין דיאטות דלות בפחמימות, בהן הגוף מכלה את מאגר הגליקוגן הטבעי שלו ומתחיל לפרק את רקמות השומן), מונע מחלות לב ומחלות כלי דם, מאט את תהליכי ההזדקנות ומשפר את המערכת החיסונית.

 

טיעונים נגד

 

השוללים דיאטת חלבונים מעלים גם הם מספר טיעונים כבדי משקל: תהליך הקטוזיס מביא ליצירת גופים רעילים הנקראים קטונים, שבריכוז גבוה עלולים לגרום נזק ללב, לכליות ולשרירים. בנוסף לכך, דיאטת חלבונים לא מאוזנת מצמצמת את צריכת הפחמימות, כגון לחם ודגנים, ומגבילה גם את הצריכה של ירקות ומוצרי חלב. הגבלה זו מביאה למחסור בסיבים תזונתיים וביסודות חיוניים אחרים ופוגעת בגוף. הדגש המושם בדיאטת חלבונים על שומנים רוויים מן החי העשירים בכולסטרול, מעלה במידה רבה את הסיכון להתקפי לב ומחלות של כלי הדם.