דיאטה כדי להשמין - נטדיאט - דיאטה נכונה או קלה - במה תבחרו?
content top

דיאטה כדי להשמין

 

 המונח דיאטה מתקשר באופן אוטומטי בתודעתנו אל המונח "דיאטת הרזיה" ואף מזוהה עימו, אך זיהוי זה בטעות יסודו. דיאטה היא פשוט שינוי בהרגלי התזונה, שמטרתו להשיג שינוי במשקל או יתרונות בריאותיים כלשהם, אבל לאו דווקא ירידה במשקל. משום כך המונח דיאטת השמנה, אף אם אינו שכיח כהיפוכו, דיאטת הרזיה, נפוץ משנוטים לשער.

מי זקוק לעשות דיאטת השמנה?

 

מדידות אחרי דיאטהקהל היעד הראשון והשכיח ביותר של דיאטת השמנה הוא כמובן הסובלים מתת-משקל. תת-משקל עלול להיגרם מסיבות שונות – סיבות גנטיות, מחלות שונות, כגון מחלת הסרטן, איידס דיכאון, בעיות הורמונאליות, בעיות עיכול בעיות אכילה ועוד, או מגורמים טבעיים, כגון קצב חילוף חומרים גבוה מדי. בכל מקרה בו אתם חשים כי אתם סובלים מתת-משקל, חשוב להתייעץ ברופא, על מנת לשלול אפשרויות של מחלות שונות.

עם זאת, לא רק מי שסובל מתת-משקל צריך לעשות דיאטת השמנה, ויכולות להיות לכך סיבות נוספות, כגון ספורטאים הזקוקים לעלות במשקלם או מי שמבקש להיראות רחב ושרירי יותר.

 

 האם דיאטת השמנה פירושה פשוט לצרוך יותר קלוריות?

 

איש שמןלגמרי לא. דיאטת השמנה צריכה להתבסס כמובן על הגדלת כמות הקלוריות שצורך האדם בתפריט היומי, אך בדומה, חשוב מאוד גם להקפיד על המזונות המרכיבים את התפריט ולא לזלול ללא אבחנה. זלילה חסרת אבחנה תעלה אולי את משקל הגוף, אך סביר להניח שגם תפגע בבריאות. זלילה גם תביא לעליה במשקל הגוף, אך לא בהכרח תשפר את מראהו. העלייה הבלתי מבוקרת של הגוף תוסיף לו תאי שומן, ולאו דווקא תאי שריר, והמראה שיתקבל לאחר דיאטת השמנה כזו יהיה של גוף רופס ומדולדל, עם תוספת משקל דווקא במקומות הלא-רצויים. חשוב, עם זאת, לזכור שגם אם תשמרו על עקרונות התזונה הנכונה, אין אפשרות להוסיף אך ורק תאי שריר, וכמות מסוימת של תאי שומן תתווסף בכל זאת.

 

כיצד מבצעים דיאטת השמנה?

 

דיאטת השמנה, בדומה למי שמבקש להשיג ירידה במשקל, היא תהליך שחשוב שייעשה בפיקוח של דיאטנית קלינית. ליווי צמוד  של דיאטנית יבטיח שמירה על העקרונות של תזונה נכונה, וימנע פגיעה בבריאות לטווח קצר או ארוך. להלן מספר עצות חשובות למי שמבקש לבצע דיאטת השמנה:

  • קיימים תוספי תזונה שמטרתם לסייע במקרים של דיאטת השמנה. תוספי תזונה אלה מגיעים בצורה של אבקה למשל, שניתן לשלבה במזון שאוכלים ממילא, כך שהיא פועלת אף אם נאכל את אותן כמויות. חשוב, עם זאת, שלא לצרוך את תוספי התזונה הללו ללא יעוץ של דיאטנית, שכן חלקם עלולים להזיק למי שסובל מבעיות שונות, כגון סכרת.
  • לצורך דיאטת השמנה כדאי לאכול ארוחות קטנות ולנשנש בין הארוחות. המינימום המומלץ הוא שלוש ארוחות ושני חטיפים לפחות בין הארוחות. הארוחות הקטנות יאפשרו להמשיך ולצרוך מזונות גם מספר שעות לאחר הארוחה, ובכך להגדיל את כמות הקלוריות הנצרכת ביממה.
  • במידה ואנו מעוניינים לבצע דיאטת השמנה, עדיף להפוך את סדר המנות המקובל בארוחה – להתחיל את הארוחה במנה העיקרית ורק אחריה לעבור למרק או לסלט. המנות הראשונות נוטות לתפוס נפח בקיבה אך לא לתרום הרבה מבחינה קלורית, ובכך להקטין את היכולת שלנו לצרוך את המזונות העשירים בקלוריות של המנה העיקרית.
  • להעדיף תמיד את המזונות המכילים קלוריות רבות יותר, על החלופות הדלות בקלוריות. דיאטת השמנה תכלול למשל קצפת בקינוחים במקום רק פירות, שמנת מתוקה במקום חלב רגיל, מיונז בסלטים, ממרחים וכריכים, שמן, חמאה או מרגרינה כתוספת למרקים, פירה תפוחי אדמה וכדומה.
  • פירות יבשים, דבש, סוכר או אגוזים מהווים תוספת נאה לצורך דיאטת השמנה. אפשר להוסיף אותם למילקשייקים, דגני בוקר וקינוחים שונים. הם פחות ממלאים ועשירים יותר בקלוריות ובחומרים מזינים.