דיאטה למלחמה באקנה - נטדיאט - דיאטה נכונה או קלה - במה תבחרו?
content top

דיאטה למלחמה באקנה

הגדרה

בחור עם אקנהדיאטת אקנה, או ליתר דיוק דיאטה ללא אקנה, היא צורת אכילה שמתיימרת לשפר או למנוע אקנה. יש עדיין חילוקי דעות בקרב הקהילה הרפואית לגבי השפעת התזונה על האקנה, ברם, יש ראיות התומכות ברעיון שלתזונה יש השפעה על עור הפנים.

מסקירת מחקרים של למעלה מארבעים שנה, פיתחו מספר רופאים סדרת המלצות לגבי מאכלים אשר יכולים למנוע אקנה, ביניהם, ד"ר  Dean Goodless בספרו " The Acne-Free diet plan" הוא מציג את המלצותיו. הוא מציע דיאטה דלת פחמימות ועשירה בסיבים ובד בבד להימנע ממוצרי בוטנים, מזון מטוגן, אכילת מלח מופרזת, מוצרי חלב, מזונות עשירים בסוכרים מזוקקים ובפחמימות.

מקורות

מזה שנים רבות מנסים למצוא מזור או למנוע את פצעי האקנה. רוב התרבויות הציעו תרופות עממיות. רק בחמישים השנים האחרונות התנהל מחקר מדעי רציני שנועד  לאשר או להפריך את המיתוסים ואגדות העם הקשורים  לאקנה. אחד המחקרים המוקדמים ביותר בנושא התזונה התמקד בשוקולד. מחקר זה העלה  שהשוקולד לא גורם להתפרצות פצעי אקנה. מחקרים אחרים שנעשו מאז אישרו את הממצא הזה.

ברוב המקרים עיקר המחקר נועד למציאת טיפולי פנים. עם זאת, מחקרים בודדים בחנו את ההשפעה על האקנה שיש לתוספי תזונה המכילים ויטמינים מסוימים ומינרלים.

מחקרים אחרים שנעשו באפריקה גילו שמספר מיקרי האקנה שם הוא מזערי, וכשניסו להשוות את מזונם עם  העולם המערבי, גילו את ההבדלים. מזונם של הקבוצות האתניות היה דל שומן וללא סוכר. בעולם המערבי התזונה מורכבת מבשרים, שומן, סוכרים מזוקקים ומזון מעובד. על בסיס המחקרים הללו רופאים ובעלי מקצוע פיתחו דרכים בכדי למנוע ולשפר אקנה.

סיבות אפשריות לאקנה:

  • שינוי הורמונלי בגיל ההתבגרות (גורם לסתימת בלוטות השומן)
  • שינוי הורמונלי במהלך הריון
  • שימוש או הפסקה  בגלולות הריון
  • סוג מסוים של תרופות
  • איפור שמנוני

תיאור

אישה יפה עם אקנהלאחר מחקרים רבים פיתחו רופאי העור ותזונאים רשימה של מוצרי מזון, המכילים ויטמינים ומינרלים, שיכולים לעזור במניעת התפרצות פצעי האקנה.

  • יש לאכול 20-30- גרם של סיבים. הסיבים עוזרים לשמור על וושט נקי ועל הסרת רעלים מהגוף לפני הגעתם לעור.
  • יש להקפיד על אכילת מזונות דלי שומן.מזון שומני גורם להעלאת רמת ההורמונים בגוף – מה שמוביל להופעת פצעונים על עור הפנים.
  • יש להימנע ממוצרים המכילים בוטנים. מחקר בקרב 500 בני נוער גילה כי יש השפעה של אכילת בוטנים על הופעת הפצעים.
  • יש להימנע ממזונות מטוגנים.
  • יש לאכול מלח במשורה בייחוד מלח שולחן, היות והוא מגביר את כמות היוד בדם.
  • יש להימנע מאכילת פופקורן מומלח, קופסאות שימורים וחטיפים מומלחים-כל אלה מכילים כמות גדולה של מלח ולעיתים אף שומן.
  • יש להימנע מאכילת מוצרי חלב כגון:חלב,גבינה וגלידה.
  • יש להימנע ממזון מעובד, משקאות מוגזים, ודברי מאפה, שכן אלו מעלים את רמת הסוכר בדם ובעקבות כך מגבירים את רמות ההורמונים בגוף-מצב שיכול לעורר אקנה.

בנוסף, מומלץ לקחת את תוספי המזון הבאים:

  • ויטמין A
  • ויטמין E
  • ויטמין B6
  • סלניום
  • אבץ
  • אומגה שלוש
  • כרום

מטרה

הדעות חלוקות בקרב הקהילה הרפואית באשר להשפעת דיאטה זו על הופעת אקנה. הקשר שבין תזונה ואקנה עדיין לא הוכח. לדוגמא עפ"י מחקרים מסוימים שוקולד לא גורם להתפרצות אקנה, אולם  יתכן  ודווקא השומן והסוכר שבד"כ מצויים  בו, הם אלה שגורמים להתפתחות האקנה. מצד שני, האינטראקציה בין הדיאטה לאקנה היא לא פשוטה במונחים של סיבה ותוצאה. אם אוכלים מזון שומני, השומן לא מגיע אל העור או גורם לו להיות שומני, ברם, רמה גבוהה של שומנים בדם גורמת ליצירת הורמונים כגון טסטוסטרון. רמה גבוהה של  הורמונים עלולה להחמיר את האקנה.

פסטהרבים נוטים להאמין כי  גם מזונות בעלי ריכוז פחמימות גבוה עלול להחמיר את האקנה. עם זאת, מחקרים מראים שלא כל הפחמימות הם לא ראויים. ישנם פחמימות שמתעכלים בצורה יותר איטית ובכך מעלים בצורה יותר איטית את הסוכר בדם. החוקרים פיתחו טבלת ערכים של מדד גליקמי המראה  זאת בהתאם. מזונות בעלי מדד  גליקמי גבוה כוללים: לחם לבן, אורז לבן, תפוחי אדמה (תלוי כיצד מבשלים אותם), בירה, מוצרי תירס, מספר מזונות שמכילים סוכרים מזוקקים. מזונות בעלי ערך גליקמי בינוני הם: לחמים ופסטה מחיטה מלאה, אורז מלא, תפוח אדמה מתוק, אפונה ירוקה, פירות רבים(בעיקר כשאוכלים אותם בנפרד) ויוגורט. מומלץ להימנע מאכילתם של רבים מהמזונות שברשימה זו.מזונות בעלי ערך גליקמי נמוך הם:אגוזים, שעועית שחורה, עדשים, ירקות ירוקים, משמשים, דובדבנים וגרעיני שיפון.

למזונות המכילים סיבים – מדד גליקמי נמוך, משום שלוקח להם יותר זמן להתעכל. מחקרים הראו כי גם שמן זית מסייע להאטה בתהליך העיכול ולהעלאה מהירה של הסוכר בדם. המדד הגליקמי  בדיאטת האקנה עוזר לבחור את הפחמימות שמעכבות את העלאת הסוכר בדם.

יתרונות

גם אם רופאי עור רבים מטילים ספק  בשינויים שדיאטה זו יכולה להביא לשיפור האקנה הם מצדדים בדיאטה זו שאינה מביאה כל נזק ולמעשה מעודדת אכילת פירות וירקות והימנעות מאכילת מזונות מעובדים. בנוסף, דיאטה זו עשויה למנוע מחלות שונות כגון סכרת, מחלות לב ועודף שומן.

כללי זהירות

הגבלת הכמות של מוצרי חלב בדיאטה זו עלולה לגרום למחסור בסידן ולכן יש לקחת תוסף סידן מדי יום על מנת למלא את החסר. מחסור בסידן עלול לגרום לנזק בריאותי. תוספי אבץ עלולים לגרום לאי נוחות בקיבה. על מנת למנוע זאת יש לצרוך רק 30 מ"ג ליום ולא יותר מכך. ויטמין A

הוא שומן מסיס ועודף ממנו נאגר בגוף ולא נשטף עם השתן. עודף ויטמין זה עלול לגרום נזק. יש להתייעץ עם רופא לפני לקיחתו.

סכנות

ישנן מספר סכנות הכרוכות בדיאטה זו. רובן מקושרות ללקיחת אבץ, קלציום וויטמין  A. האבץ עשוי למנוע את ספיגת נחושת ולכן יש לקחת תוסף מזון שקובע מפורשות שאין הוא מונע את ספיגת הנחושת. גם לקיחת כמויות עודפות של ויטמין A יכולות לגרום למומים מולדים, אם נוטלים אותו במהלך ההיריון. לנשים בהריון אסור בתכלית האיסור ליטול ויטמין זה או תרופות המכילות אותו.

מחקרים

מחקרים שנעשו על קבוצות אתניות בפאראגווי בדרום אפריקה ואפילו ביפן, שתזונתם היא בעיקרה צמחונית  הראו ששיעור האקנה בקרבם הוא מזערי.

מחקרים הראו שמחצית הנבדקים שסבלו מאקנה, היו בעלי רמה לא תקינה של  סוכר בדם. מחקר אחר הראה ששמונים אחוז של נשים לפני מחזור עם אקנה, היו בעלי מטבוליזם לא תקין של סוכר. ממצאים אלו ואחרים המורים על תזונה רבת פחמימות הביאו להמלצות של הפחתה בכמות הפחמימות  ובסוכרים מזוקקים ובכך להוריד את שיעור הסובלים מאקנה. גם מזונות עם מדד הגליקמי נמוך עוזר להפחית את מקרי האקנה ולמתן את חומרת הפצעים.

מחקר מקיף שנערך בקרב 45000 אחיות הראה קשר בין כמות אכילת מוצרי חלב שהן צרכו לבין חומרת האקנה. נשים שדיווחו על צריכת כמות גדולה יותר של מוצרי חלב סבלו בצורה חריפה יותר מהאקנה.

 מחקרים נוספים הראו שנטילת תוספי אבץ יעילים באותה מידה כמו לקיחת כדורי אנטיביוטיקה(טטרצילין).