content top

השוואה: תזונה מערבית מול התזונה הסינית

במה שונה דיאטת המזרח מדיאטת המערב? בבואי לכתוב על השוני בין השתיים אתמקד בעיקר בתזונה הסינית הרואה את האדם באופן הוליסטי- שלם, הרואה את השלם גדול מסך כל חלקיו.

הגוף והנפש על רקע יין ויאנגהראיה הסינית מתרכזת בעיקר ביכולתו של המזון לחולל תהליכים בגוף. תהליכים אלה מושפעים מההיבט האנרגטי של  המזון – עם איזו אנרגיה המזון הגיע לעולם בבסיסו , מטעמו של המזון – לכל טעם יש השפעה אחרת על איברי הגוף, ומהתנועות והפעולות שהמזון יוצר בגוף – האם המזון מעלה או מוריד אנרגיה. כל זאת מתוך ידע והבנה של כ-5000 שנה לאחור שאז החלה רפואת המזרח להתהוות.

לעומת הראיה הסינית, החשיבה של התזונאים המערביים מתמקדת בעיקר בירידה במשקל. בבסיסם המזונות מורכבים מאבות המזון: חלבונים, פחמימות, שומנים, ויטמינים ומינרלים, וע"פ המלצות התזונה המערבית עליך לאכול מכולם באופן מגוון על מנת להיות בריא. גילה של הרפואה-התזונה המערבית נאמד בכמה מאות שנים.

החשיבות שיש לטעמים, לטמפרטורה ולצבע המזון בדיאטה הסינית:

על פי המלצות תזונה בראי הרפואה הסינית טעמי המזון חשובים ביותר ויכולים לחזק ולהשפיע על האיברים הפנימיים שלנו:

מזון שטמו חריף ובד"כ בצבע לבן משפיע ומחזק את האיברים הפנימיים: ראות ומעי גס.

מזון שטעמו מתוק  וצבעו כתום, צהוב משפיע ומחזק את האיברים: טחול וקיבה.

מזון שטעמו חמוץ וצבעו ירוק משפיע ומחזק את האיברים: כבד וכיס המרה.

מזון שטעמו מר וצבעו אדום משפיע ומחזק את האיברים: לב ומעי דק.

מזון שטעמו מלוח וצבעו שקוף, ישפיע ויחזק את הכליות ושלפוחית השתן.

סמל הרפואה האלטרנטיביתבנוסף לטעם, גם לטמפרטורת המזון  הבסיסית יש חשיבות עליונה לפי הרפואה הסינית (ראה מאמר קודם בנושא אוכל חם או קר). לדוגמא: לתה יש אנרגיה קרה. למרות שהוא מוגש לנו חם ויוצר בגוף תחושה חמה, בפועל לאורך זמן הוא יוצר קור בגוף בגלל האנרגטיקה הבסיסית שלו. כך שלמעשה כאשר אנו שותים תה אנו שותים משקה קר. זמן קצר אחרי היכנסו של התה לגוף,  הוא מאבד את חומו ומתחיל לחולל אנרגיה קרה בגוף. בהמשך, הגוף יתחיל להתקרר, אלא אם נבחר להכניס לתוך התה את הצמח ג'ינג'ר שהוא בעל אנרגיה מאוד מחממת. הוספת הג'ינג'ר עשויה לחמם אותנו עד כדי שתגרום לנו להזיע, ואגב כך להוציא קור ומחוללי מחלה קרים.

דוגמא נוספת היא פלפל אדום שבבסיסו הוא בעל אנרגטיקה חמה. גם אם נאכל אותו ישירות מהמקרר עדיין הוא יישאר בעל האנרגיה הבסיסית עמה הגיע לעולם והיא האנרגיה החמה. מאחר שכך, זמן קצר לאחר צריכתו, קור המקרר שלו יעלם והגוף יתחיל להתחמם.

ערכת דיקור סיניע"פ התזונה המערבית אותו פלפל הוא בעל חשיבות עליונה מכוון שהוא רווי בויטמין A וויטמין C,  אך אותו תזונאי מערבי לא יאמר לנו כי ירק זה מאוד מחמם אותנו מבפנים, זאת אומרת שאם אנו סובלים מבעיות חום בגוף כמו בדוגמא למעלה אל לנו לצרוך ירק זה, עדיף שנצרוך שעועית מונג שע"פ תזונת המערב היא מכילה חלבונים ופחמימות וע"פ התזונה הסינית היא בעלת אנרגטיקה מקררת שתעזור להרגעת הכבד וקירור הגוף.

השמנה ע"פ הראיה הסינית:

תזונה סיניתהתזונאים המערבים ומולם התזונאים הסינים יסתכלו אחרת לגמרי על נושא ההשמנה ומכיוונים שונים. ע"פ הראשונים הטעם המתוק מכיל בתוכו הרבה מאוד קלוריות ולכן הוא משמין. לעומתם התזונאים הסינים יאמרו כי המזון המתוק הוא בעל ערך רב לחיזוק הבטן והטחול בפרט, כך שאם אדם סובל מבטנו דווקא הטעם המתוק נכון עבורו (הכוונה למתוק מהטבע כמו גזר, בטטה, אורז מתוק. לא מתוק של סוכריה…).

מוצרי החלב הטעימים ובמגוון רחב המצוי על המדפים בסופר מושכים את עינינו עד מאוד, ע"פ ראיית המערב רצוי ואף כדאי לכולם לצרוך מגוון מוצרי חלב ביום שחשיבותם נובעת מההרכב החלבוני שלהם החשוב לבניית הגוף. אך בתזונה המזרחית, הסינית, כל גוף דורש מזון שמתאים אך ורק לו. למשל, אם אדם חש בבטנו מועקה, כאב, ועייפות רבה במשך היממה, רצוי ואף מומלץ מאוד דווקא להימנע ממוצרי חלב. אם יאכל ממוצרי החלב אזי, הכאב בבטנו יגבר ואף יחמיר משום שבמקורם מוצרי החלב הינם בעלי אנרגטיקה קרה ומכווצת, יוצרת לחות וליחה בגוף העלולה להחמיר עוד יותר את מיחושי הבטן. לכן יש להקפיד על אורח חיים בריא שמתאים למצבנו באותו הזמן.

צמחי מרפא סיניםהרפואה הסינית תמליץ לאדם שכזה לחזק את בטנו על ידי מספר אלמנטים הכוללים : טעם, טמפרטורה, ואנרגטיקה בסיסית. טוב יהיה לו לאכול מזונות בעלי מתיקות טבעית (טעם המזון) כמו בטטה, גזר ודלעת, שכן הטעם המתוק מחזק מאוד את הבטן ובעיקר את הטחול (חיזוק האיבר). כמו כן עליו יהיה לצרוך מזון בעל אנרגטיקה מחממת וחמימה (טמפרטורת המזון). בנוסף,  צבע המזון חשוב: ירקות בעלי צבע כתום ידועים כמחזקי אלמנט האדמה שהאיברים טחול וקיבה כלולים בתוך אלמנט זה. בהשפעת תזונה שכזאת, לאורך זמן גופו יתחזק משום שחיזק בגופו את תחנת יצירת האנרגיה בגוף- הטחול!

אקח דוגמא נוספת: אישה הסובלת מבעיות בעיניים, לחץ ומתח רב בחייה, מחזור חודשי קצר עם מעט מאוד דימום וגרד רב בעור. רופא מערבי פחות יתייחס לסימפטומים שלה בהקשר התזונתי ואילו רופא סיני יוריד מהתפריט היומיומי שלה כל תזונה שהיא בעלת אנרגיה מחממת. עליה לאכול תזונה שבבסיסה היא בעלת אנרגטיקה מקררת, כמו, עלים ירוקים: עלי בייבי, חסה, פטרוזיליה ונענע. מזונות אלו, מעבר לכך שהם מקררים, צבעם ירוק- הצבע הירוק מחזק את אלמנט העץ בגוף – שאליו משויכים שני איברים מאוד חשובים: הכבד וכיס המרה. למעשה כל הבעיות מהן האישה סובלת סובבות סביב עודף חום באיבר הכבד, איבר זה ניתן לרפא לעיתים רק באמצעות תזונה בריאה ומתאימה.

ריפוי סיני בעזרת דיקורלסיכום: כאשר אנו חושבים להיכנס לתהליך של דיאטה המבוססת על עקרונות הרפואה הסינית, פחות חשוב הערך התזונתי של המזון, מאילו ויטמינים ומינרלים הוא מורכב ומה הערך הקלורי שלו. בראיה הסינית חשוב יותר מה יחולל המזון בגוף ומה תהיה השפעת המזון עלינו. מומלץ לפנות לייעוץ אצל רופא סיני היות והסתכלותו תהיה מאוד הוליסטית-שלמה לגבי גופך. הוא יבחר עבורך את המזון הספציפי הנכון וכיצד יצור המזון תהליך של ריפוי בגוף. במידה וקיימות תופעות נוספות שדורשות התייחסות הוא ישים לכך לב ובאורח שיראה פלאי תוכלו לראות בהבראתן. אני מאמינה באוכל כבעל יכולת ריפוי גדולה. בתאבון ובהצלחה!

הכותבת:

גילי קריצ'מן  Dip. Ac

  052-2348986

בעלת הקליניקה: "נקודת- ריפוי" רפואה- סינית+

במושב גבעת- חן ליד רעננה שבשרון.

 www.nekudat-ripui.co.il

468 ad

Comments are closed.