content top

זהירות! שומן בטני

איש בעל עודף משקללאן שלא נישא את עיננו אנו מוקפים בפרסומות הקוראות לנו לאמץ תוכנית הרזיה כזו או אחרת, להשתמש בתוספים שישילו מגופנו קילוגרמים מיותרים, לקנות את רב המכר האחרון בתחום הדיאטה, להצטרף לתוכנית פעילות גופנית שתקנה לנו גוף חטוב. אבל במציאות אנו נוכחים כל פעם מחדש שאין פטנטים ואין קסמים ושעלינו לעשות כמה צעדים חיוניים על מנת להיפטר מעודפי השומן ובעיקר מהשומן הבטני והסיבה היא לאו דווקא אסתטית, אלא בעיקר בריאותית.

מהו שומן בטני?

המונח המקצועי לשומן בטני הוא שומן ויסרלי. הכוונה בשומן ויסרלי היא לאותו שומן, צמיג או כרס בירה בלשון העם, העוטף את מרכז גופנו בסמוך לאיברי הבטן הפנימיים. מבנה גוף בו השומן מתרכז באזור הבטן נקרא מבנה תפוח לעומת מבנה אגס שבו השומן מתרכז באזור הישבן והירכיים.

כיצד נדע אם כמות השומן באזור הבטן היא גבוהה מדי? הדרך לבדוק זאת היא על ידי מדידת הקף המותניים באזור הטבור. הקף מותניים גדול מדי נחשב הקף הגדול מ 88 ס"מ אצל נשים או 102 ס"מ אצל גברים.

לשומן הביטני קשר ישיר לבעיות בריאות כשהעיקריות שבהן הן שבץ מוחי, אירועי לב וסוכרת סוג 2 (סוכרת מבוגרים). עודפי שומן המתרכזים במרכז הגוף משחררים חלבונים והורמונים הגורמים לדלקתיות שבסופו של דבר יכולה להתבטא ברובד טרשתי ובחסימת עורקים. הסכנה העומדת מאחורי הדלקת וחסימת העורקים תתבטא במחלות כבד, באופן בו סופג הגוף סוכרים ושומנים ובאופן בו הוא מפזר אותו בתאי הגוף.

חשוב לדעת שעלייה בהקף המותניים ב10% בלבד מעל המומלץ, מעלה באופן משמעותי את הסיכון למחלות ופוגעת בתוחלת החיים.

תזונה ושומן בטני – קשר ישיר

הצטברות שומן בטני מושפעת באופן משמעותי מהתזונה. מזונות המכילים פחמימות ריקות כגון עוגות, מאפים, ממתקים, גלידות וכל מה שמכיל אחוזים גבוהים של סוכר, הינם מזונות שייגרמו לכמות גדולה יותר של שומן בטני. כך גם משקאות אלכוהוליים עתירי קלוריות ובירה בתוכם. למרבה הצער אלו גם המזונות שהנטיה להתמכר אליהם גבוהה יותר, מה שמגדיל עוד יותר את הסיכון.

העשרת התזונה במזונות מזינים ואיכותיים יכולה להשפיע על פיזור השומנים בגוף. לכן שימוש במקורות איכותיים יותר כמקור לפחמימות ושומנים חשוב ביותר. מומלץ לכן להשתמש באגוזים ושקדים לא קלויים כמקור מועדף לשומנים. גם שמן זית, אבוקדו וטחינה משומשום מלא כלולים בקטגוריה זו של מקורות שומן מועדפים וכך גם זרעי החמניה זרעי הדלעת וזרעי הפשתן.

מצרכי מזוןהעשרת התזונה בסיבים תזונתיים תתרום רבות אף היא לתזונה נכונה. לסיבים תזונתיים יש תכונות רבות ומיטיבות. בין היתר הם סופחים סוכרים ושומנים ממערכת העיכול ובכך מקטינים את כמות השומנים והסוכרים הניספגים לדם. מזונות עשירים בסיבים תזונתיים הם פירות, ירקות, קטניות (עדשים בכל הצבעים, שעועית יבשה מכל הסוגים, חומוס גרגרים ועוד), דגנים מלאים (חיטה מלאה, שיפון, שיבולת שועל, אורז מלא, קינואה ועוד)

ככל שתכללו בתפריט היומי ובמתכונים בהם אתם עושים שימוש מזונות מהרשימה הנ"ל, תעשו צעד משמעותי להפחתת הסיכון שבהצטברות שומן בטני.

הימנעו מרטבים עתירי שומן ומרטבים מוקרמים. הפחיתו בכמות הממתקים, עוגות ועוגיות ומאכלי בצק למינהם. צמצמו למינימום את צריכת האלכוהול.

העשירו את הסלטים בזרעי חמניות דלעת שומשום וזרעי פשתן. עברו למזונות מלאים והקפידו על אכילת פירות וירקות באופן יומיומי ובכך תקפידו על תזונה בריאה.

המלצות להפחתת השומן הבטני

  • היפטרו מסוכרים, דגנים שאינם מלאים ומכל מה שמכיל פחמימות ריקות. למרבה הצער ההתמכרות לסוכר היא תופעה מאד נפוצה ולכן מומלץ לקבל הכוונה תזונתית והדרכה כיצד למנע את התשוקה לסוכר וכיצד לבנות תפריט מאוזן שממתן ומונע את הצורך במתוק.
  • עשו פעילות גופנית באופן קבוע. פעילות גופנית היא הדרך הטובה ביותר לשרוף שומנים ולמנוע את הצטברותם. בנוסף, הפעילות הגופנית מונעת התפתחות דלקת בשומן הביטני ובכך מפחיתה את הסיכוי למחלות המתפתחות כתוצאה מדלקת זו.
  • המחשה לאורח חיים בריאאמצו שיטה לניקוי רעלים ועשו ניקוי רעלים פעם-פעמיים בשנה. ישנן שיטות רבות ובטוחות לניקוי רעלים. מצאו בעזרת בעל מקצוע את השיטה הנכונה ביותר עבורכם. ניקוי רעלים יזרז את פינוי השומנים, ישפר את תפקוד מערכת העיכול ובכך ישפר את כל חילוף החומרים ובפרט את ספיגת השומן בגוף ובכך יסייע לצאת ממעגל צבירת השומנים.

לסיכום: עודף שומן הוא מצב המסכן את הבריאות, עודף שומן באזור הבטן מסוכן אף יותר. אורח חיים בריא יכול לשפר את המצב באופן משמעותי ולהפחית סיכון לחלות.

טל בן-דוד

נטורופתית ND, אירידולוגית ורפלקסולוגית בכירה. בעלת קליניקה פרטית. מנחת סדנאות הרזייה. מרצה בארגונים, חברות וקבוצות פרטיות בנושאי תזונה ואורח חיים בריא.

טלפון : 052-2411233

מייל: tal@ofenbari.co.il

לאתר "באופן בריא" של טל בן-דוד לחצו כאן

לעמוד "באופן בריא" בפייסבוק לחצו כאן

468 ad

Comments are closed.