content top

תזונה בריאה מחוץ לבית

אחד הדברים החשובים באימוץ הרגלי אכילה בריאים הוא בניית תפריט דיאטה באופן כזה שיתאים לאורח החיים שלנו. ככל שנתאים את המזון אותו אנחנו אוכלים לסדר היום שלנו, לאילוצים שלנו, להעדפות שלנו בטעם, בחיבור שלנו לבישול ובמאפיינים נוספים שלנו הסיכוי שנתמיד לאורך זמן בתפריט תזונה מאוזן ובריא גדול יותר.

אחר האילוצים הנפוצים והמכשילים הוא השהייה מחוץ לבית. בין אם תפקידנו בעבודה, באופן חד פעמי, למטרות בילוי או מכל סיבה אחרת – השהייה מחוץ לבית דורשת מאיתנו התארגנות מראש וחשיבה מבעוד מאד.

מהם האתגרים העומדים בפנינו כשאנו שוהים מחוץ לבית:

  • חוסר וודאות – כאשר אנו שוהים מחוץ לבית השליטה שלנו בהיצע המזון מוגבלת. לא תמיד אנחנו יודעים מתי, איפה וכמה אוכל יהיה זמין לנו. מה היה אופן הכנתו, האם הוא מתאים לתפריט שלנו, למיגבלות הבריאותיות שלנו.
  • פיתויים – יהיו מקרים בהם השהיה מחוץ לבית תביא עימה גם פיתויים לאכילת יתר ו/או אכילת מזונות שאין אנו חפצים כרגע לכלול בתפריט ההרזיה שלנו. מזונות שמפתים אותנו לחרוג מהתפריט שלנו יהיו בדרך כלל באירועים, מסעדות, סופי שבוע, כנסים מיקצועיים, ארוחות חג, מיפגשים חברתיים וכו'.
  • צורך בהתארגנות מראש – במידה ואנו רוצים שליטה מלאה על מה שניכנס לפינו יתכן ונעדיף להגיע למקום העבודה, לטיול או לנסיעה עם אוכל שהכנו בעצמינו. הדבר כרוך בהקצאת זמן מראש, לעיתים קימה מוקדמת יותר, כלים יעודיים, לפעמים בישול ועוד פעולות שלא תמיד יש לנו את הזמן והאנרגיה עבורן.
  • איכות המזון – גם אם טרחנו וקמנו מוקדם והכנו לנו קופסה עם אוכל עדיין עומדים בפנינו אתגרים. האם צריך לחמם את האוכל, האם צריך לשמור אותו בקירור עד הארוחה, האם הוא שומר על טריותו, מירקמו וטעמו. האם ערכיו התזונתיים לא ניפגעים.

כיצד נתארגן לשהייה מחוץ לבית

  • אל תשימו את עצמכם במקום קורבני והימנעו מתחושת ההחמצה. בעיקר במקומות ואירועים בהם רבים הפיתויים וקיים שפע של מזון מגוון ושונה מהמזון היומיומי ומהתפריט שלכם. הזכירו לעצמכם מדוע בחרתם בתפריט שלכם, מה היתה מטרתכם. מן הסתם רציתם להיות יותר בריאים, להרגיש טוב עם עצמכם, לעשות דיאטה ולהיפטר מעודף משקל, להיות חיוניים יותר. אלו הן מטרות ראויות ביותר –ולכן אינכם מחמיצים דבר כאשר אתם נמנעים מהפיתויים – נהפוך הוא – אתם מרוויחים את בריאותכם.
  • תתכוננו – הכינו עצמכם נפשית. הזכירו לעצמכם למה זה חשוב. אם צריך בקשו מבן או בת זוג שיסייעו, מידיד/ה, עמית לעבודה. אימרו זאת לעצמכם, אפילו בקול רם.
  • במידת האפשר ותלוי בסיבה לשהיה מחוץ לבית קחו איתכם אוכל. בררו כמה שיותר פרטים על המקום בו תשהו. אם מדובר במקום העבודה אז מן הסתם פרטים אלו ידועים לכם. מהן אפשרויות הקירור והאכסון במקום. האם ניתן להביא אוכל מבושל מהבית ולחמם. האם יש איפה לאכול, האם יש צלחות וסכו"ם. לא נעים לגלות שהתכוננו, טרחנו, ארזנו ובסוף לא היה סכו"ם.
  • הכינו את המזון כך שניתן יהיה לאוכלו במינימום הכנות. קילפו את הירקות, שיטפו את הפירות, השתמשו בכמה שפחות כלים כדי שלא תצטרכו ל"היתקע" עם שקית כלים מלוכלכים. אל תייצרו לכם משימות נוספות מעבר לנידרש.

מה כדאי לקחת לשהיה מחוץ לבית

  • אם אפשר מומלץ לקחת אוכל מבושל שהכנו בבית באופן שמתאים לתפריט שלנו. אפשרות זו תלויה מן הסתם גם ביכולת האכסון, הקירור והחימום במקום בו נשהה.
  • כריך בריאות מלחם מלא עם אחד או כמה מהמרכיבים הבאים: טחינה, נבטים, אבוקדו, טופו, ירקות טריים, חביתת ירק וכו'.
  • מקלות ירקות שטופים חתוכים למקלות: גזר, קולרבי, מלפפון, לפת, סלרי, עגבניות שרי, עלי חסה, שומר וכו'
  • פירות טריים, פירות יבשים, אגוזים ושקדים ללא מלח ולא קלויים.
  • נבטים . טיפ : נבטי החמניות הם נשנוש נחמד המזכיר בטעמו גרעיני חמניות.
  • חטיפי אנרגיה. העדיפו את אלו העשירים בסיבים, שאינם עתירי קלוריות ושאינם מכילים סוכרים ריקים ושומן רווי.
  • חטיף חלווה, חטיף שומשום, עוגיות מקמח מלא, עוגיות שיפון, פריכיות אורז, פתית, חטיף שוקולד חרובים.

שימו לב שהדברים שאתם לוקחים איתכם משתלבים בתפריט שלכם. אם לדוגמא אתם מוגבלים במספר הפירות קחו זאת בחשבון בסך הכל היומי. כנ"ל לגבי כל מזון שאתם לוקחים.

אם יש צורך, אל תשכחו גם להצטייד במים – שתיית מים נאותה לא פחות חשובה מהמזון אותו אנחנו אוכלים.

גם אם לקיחת אוכל איתנו היא לעיתים על חשבון טריות המזון ואיכות רכיביו התזונתיים עדיף להתפשר מאשר להשאר בלי אלטרנטיבה ראויה כאשר אנחנו מחוץ לבית. לדוגמא, עדיף להצטייד בירקות שנחתכו מבעוד מועד ומשמשים אותנו בעת הצורך למרות שהם מכילים פחות ויטמינים מאשר ירקות שנחתכו בסמוך לאכילתם.

לסיכום : ניתן להסתדר בכל מקום. דרושים לכך תכנון ומחשבה – אבל התוצאה מצדיקה את ההשקעה.

הרבה בריאות

טל בן-דוד

נטורופתית ND, אירידולוגית ורפלקסולוגית בכירה. בעלת קליניקה פרטית. מנחת סדנאות הרזייה. מרצה בארגונים, חברות וקבוצות פרטיות בנושאי תזונה ואורח חיים בריא.

מייל: tal@ofenbari.co.il           טלפון : 052-2411233

לאתר "באופן בריא" של טל בן-דוד לחצו כאן

לעמוד "באופן בריא" בפייסבוק לחצו כאן

468 ad

Comments are closed.