content top

מקורות החיסון

השינה חשובה לתפקוד תקין של הגוףבזמן שהחצב מבשר את בוא הסתיו, היורה בפתח, הימים מתקצרים ובערב ניתן לחוש ברוח קרירה וסתווית המלטפת אותנו. עכשיוזה הזמן המתאים להתכונן לבוא החורף ולחסן את גופנו בדרך טבעית מפני מחלות החורף, הוירוסים והחיידקים למיניהם.

אז איך עושים זאת? ראשית, מערכת החיסון שלנו מושפעת ממספר רב של גורמים כגון: סטרס (מתח), פעילות גופנית מופרזת, חוסר שינה, תזונה לקויה ועוד. במאמר זה אתמקד בתזונה נכונה, דיאטה ותוספות תזונה.

היתרונות של ויטמינים ומינרלים

כולנו יודעים שויטמין C  הוא נוגד חמצון נהדר ובעל יכולת רבה לחזק את הגוף מפני מחלות ואף להלחם בפטוגנים בזמן אקוטי של המחלה. מומלץ לצרוך ויטמין זה בצורתו הטבעית אך יש לזכור כי הוא רגיש לטמפרטורות גבוהות ומאוד לא יציב. מזונות העשירים בויטמין C כוללים: תה רוז-היפ, פטרוזיליה, פלפל אדום, ברוקולי, גויאבה, פירות הדר, קיווי ותותים. בזמן מחלה אקוטית ניתן לצרוך 1000-2000 מ"ג של ויטמין C  לא חומצי.

מינרלים וויטמינים נוספים המחזקים את המערכת החיסונית : אבץ – שמסייע לגוף לייצר את תאי הדם הלבנים והטסיות אשר עוזרים לגוף להילחם במחלות בצורה אגרסיבית. אבץ מצוי באגוזים כמו ברזיל, זרעי דלעת, שקדים, דגנים מלאים, בשר בקר, חלב וקטניות. סלניום– הוא נוגד חמצון מעולה ואף מחזק את ההגנה החיסונית של הגוף כנגד נגיפים ומחוללי מחלות אחרים .סלניום מצוי באגוזים, בדגני נבט חיטה,  בבשר, בדגים וביצים. זרעי האגוז הברזילאי עשירים במיוחד בסלניום.

הגזר עשיר בבטא קרוטןויטמין A ובטא קרוטן – מסייע בוויסות המערכת החיסונית אשר מסייעת במניעה של זיהומים או בהדיפתם באמצעות תאי דם לבנים שהורגים פטוגנים שונים. הוא אף מגן על הריריות במערכת הנשימה בזמן מחלה אקוטית או כרונית. בעולם החי אפשר למצוא ויטמין A בביצים, כבד, חלב ודגים. צמחונים יכולים ליהנות ממנו בצורתו כבטא קרוטן: בגזרים, בטטות, מנגו, תרד, פלפל אדום, ברוקולי, דגנים ופפאיה ובמיוחד פירות וירקות בצבע הכתום והצהוב החזק.

יש לשמור על דיאטה מאוזנת בחלבונים, שומנים ופחמימות מורכבות העשירים בויטמינים ומינרלים. יש לכלול מזונות עשירים בירקות ופירות בשלל הצבעים. מיצים כמו: סלק, סלרי, גזר וג'ינג'ר ומיץ נבט חיטה. ניתן להכין גם ציר מרק מירקות ולשתות במהלך היום. כולנו זוכרים את הימים שהסבתא הייתה מכינה לנו מרק עוף כשהיינו חולים. ידוע שמרק עוף מחזק את הגוף בזמן מחלה אקוטית, מזין ועוזר להגן על הגוף מפני מחלות. כמו כן יש לכלול בדיאטה הבריאה דגי ים טריים העשירים באומגה 3, הידוע כאנטי דלקתי.

הסגולות של הפטריות

מבחר מאכלים עתירי חלבוניםמחקרים רבים מייחסים לפטריות סגולות ריפוי והשפעה על מערכת החיסון של הגוף. הן מכילות בטא גלוקן המסייע בחיזוק מערכת החיסון ובהגנה על הגוף מפני: חיידקים, וירוסים, פטריות, טפילים, תאי סרטן ורדיקלים חופשיים. הפטריות החיוניות ביותר הינן: מיטאקי, ריישי, ושיטאקי. ניתן למצוא אותן בחנויות טבע. יש  להשרות במים פושרים כחצי שעה ולבשל אותן עם מי ההשריה כתוספת לאורז, לסלט ולירקות מוקפצים או ניתן לצרוך אותן בצורה של תוספי תזונה או טינקטורה (מיצוי אלכוהולי). מתכון מומלץ שלמדתי מהסינים זה לבשל פטריות שונות עם שורש אסטרגלוס מיובש (ניתן לרכוש בבתי טבע) ולשתות כמרק, ניתן לטבל לפי הטעם.

פרוביוטיקה וצריכה של יוגורט עשויה לסייע בהגנה של הגוף מפני חיידקים רעים ועוזרת למערכת החיסון שלנו להילחם בצורה יעילה יותר במחלות. גם מיסו (פולי סויה כממרח) מכיל פרוביוטיקה ויעיל מאוד בדיאטה ובכך תורם לאורח חיים בריא.

לסיכום, לפני שאנחנו דואגים לסדר את ארון החורף ולהוריד את שמיכת הצמר מ"הבוידם", יש לנו משימה לא פחות חשובה: להכין את גופנו לחורף על מנת שיהיה חסין מפני החיידקים, הוירוסים והנגיפים השונים שהקור מביא עמו. זכרו "prevention is better than curing" (הימנעות עדיפה על טיפול במחלה).

הכותבת הינה נטורופטית מוסמכת והומאופתית קלאסית. על מנת לקבל יעוץ מקצועי יש לפנות לענת דנהanatdana7@gmail.com

ולתאום פגישה: 0527270083

468 ad

Comments are closed.