content top

מזון קר או חם, מה נכון?

מזון מקרר או מחמם – מה בריא לך יותר ע"פ הרפואה הסינית:

אוגוסט, חם! כל כך חם ודביק שאפילו הגוף מייחל קצת להקלה, קצת תקווה בצורה של תזונה, תזונה בריאה שתקרר אותו בכזה חום! כל כך חם שאפילו אבטיח, מנגו, ליצי' המוגשים ישירות מהמקרר אל קערת הפירות הצוננת היפיפיה והצבעונית ישירות לפינו, יכולים להוות נחמה ואתנחתא עבורינו, גלידה נוטפת, מילק שייק וניל שעימם לא רק הגוף יזכה אלא גם הנפש…

אם נעצום את עינינו ונשים לב, טוב, טוב לדקויות הגוף ומה הוא מרגיש וחש תוך כדי הלגימה המנחמת של המילק שייק, נרגיש כי כאב חד זורם לו במעלה המצח- אל שני צדדיו אל שתי נקודות מאוד מסוימות בקו השיער – מצח, אלו שתי נקודות דיקור ידועות ברפואה סינית השייכות לערוץ האנרגטי (מרידיאן) הקיבה (stomach -8) שמסמנת לנו שהכנסנו לגוף מזון קר- קר מידי עבורינו !!!

הכל מתחיל ונגמר באוכל!!! האם המזון שאת/ה מכניס/ה לגופך מתאים ונכון מבחינת הטמפרטורה האנרגטית שלו למצב הגופני שלך- כן או לא? זאת אומרת שאם נכניס לגופינו את המזון המדויק שהגוף זקוק לו ולא מזון אחר- לא מתאים- אזי נחווה בריאות, יופי ואהבה כלפי עצמינו והמראה שלו!

אנחנו טיפוסים שונים ע"פ הרפואה הסינית:

כאנשים אנו נחלקים לשני טיפוסים: טיפוסי הקור ( אנשי ה-yin ) וטיפוסי החום (אנשי ה-yang). אנשי הקור עטופים תמיד בבגדים חמים, תמיד קר להם, מקלחת חמה – לוהטת תנעים להם את היום. אנשי הקור נכון שיאכלו אוכל מחמם מבחינה אנרגטית. לעומתם אנשי החום- אילו אנשים שיכנסו לחדר באמצע החורף בבגדים קצרים ותמיד ישאלו: על איזו טמפ' המזגן? לא חם פה מידי? אנשי החום נכון להם לאכול מזון מקרר מבחינה אנרגטית.

מזון חם מול מזון קר – מה זה?

על פי עקרונות הרפואה הסינית לכל מזון הטמפרטורה האנרגטית הבסיסית שלו, זוהי לא בהכרח הטמפרטורה בה נמצא המזון (ממקרר- קר, או מתנור-חם ) אלא, הטמפרטורה האנרגטית הבסיסית של אותו מזון עימו הוא נוצר בהתהוות שלו. כלומר בישול בחום לא ישנה את האנרגטיקה הבסיסית של המזון ולא יחמם אותו, כמו גם מקרר לא יקרר את הבסיס האנרגטי החם של מזון חם כזה או אחר.

דוגמא למזונות חמימים באנרגטיקה הבסיסית שלהם: פלפל שחור, קפה, קינמון, גינג'ר, בשר בקר, חזרת, אלכוהול. דוגמא למזונות קרירים באנרגטיקה הבסיסית שלהם: חסה, אפרסמון, אבטיח, עגבניה, מנגו, קמח חיטה, בננה, מלון.

בריאות וחולי ביד התזונה הם:

מתוך הרגל אנו לעיתים מעדיפים לאכול את המאכלים הפחות מתאימים לנו, דווקא המאכלים אותם אנו מעדיפים ואליהם אנו כמהים הם הם פחות מתאימים לנו, כאן חל הבילבול וזוהי הנקודה בה הגוף מתחיל לאותת לנו בצורות שונות ומשונות של דיבור- כהשמנה, כאבי ראש, עצירויות שלשולים, כאבי פרקים, מחלות, בעיות עור וכו'.

האדם בעל הטמפרמנט החם- הטיפוס החם, עדיף שיאכל מאכלים מקררים ולא מחממים- כי אז יוסיף חום על חום וילבה את האש בגופו. לעומתו, האדם בעל הטמפרמנט הקר- הטיפוס הקר, עדיף שיאכל מאכלים מחממים ולא קרים כי אז יוסיף קור על קור אשר עלול ליצור בגופו מחלות קור בגלל קור יתר.

כלומר, אם המטפל ברפואה סינית איבחן כי מדובר במחלה אשר קשורה לעודף קור בגוף כמו: מיגרנות, כאבי פרקים, דימום מועט במחזור ועוד. הרי אז ימליץ למטופל לצרוך מאכלים בעלי אנרגטיקה מחממת: ירקות שורש כתומים ומבושלים, בזיליקום, אורז, קינואה, שיבולת שועל וכו' ואילו אם אבחן המטפל כי מדובר במחלה הקשורה לחום כמו גרד רב בעור, דלקתיות, כאבי ראש עם אדמומיות בעיינים כי אז ימליץ למטופל לצרוך מזונות מקררים כמו: אבוקדו, אשכוליות, תפוח, תות שדה ועוד…

הגוף כמטבח בו מתבשל המזון:

באופן ציורי אפשר לדמיין את הקיבה ששוכנת ברום הבטן כמו סיר, אשר לתוכו נכנס המזון, חם או קר. ואילו הכליות אשר שוכנות בחלקה התחתון אחורי של הבטן כאש לוחשת- גחלים לוחשות, אשר מחממות את הסיר שמעליהן. על מנת שיתרחש עיכול נכון, בריא ומזין בגוף, על האוכל להתעכל ולהגיע לטמפרטורת הגוף- לא חמה מידי ולא קרה מידי!!! במידה ויכנס לגוף מזון קר מידי (אל סיר הקיבה), אזי הכליות – (האש הבוערת-הגחלים הלוחשות) יצטרכו לעבוד קשה יותר ולחמם יותר את המזון על מנת שיעשה עיכול נכון ומיטבי. ולהפך, אם יכנס מזון חם מידי אל הסיר ( הקיבה), אזי האש הלוחשת ( הכליות) תצטרך להיכבות, דבר שכזה בתווך ארוך מחליש מאוד את הגוף ויוצר חולי לעתיד. על כן, על מנת לשמור על בריאות מיטבית עלינו להביא אל גופינו ולבחור עבורו את המזון בטמפרטורה הנכונה והמתאימה ביותר עבורו.

הכותבת: גילי קריצ'מן Dip.Ac. מומחית ברפואה סינית

בעלת קליניקה פרטית: "נקודת-ריפוי "במושב גבעת-חן בשרון (צמוד לרעננה).

www.nekudat-ripui.co.il 052-2348986

468 ad

Comments are closed.