content top
מתוק זה בריא

מתוק זה בריא

 

שתהיה לכולנו שנה-טובה ומתוקה כדבש ניגר כמי נהר.

איחול שבשיגרה, אך יש בו עומק שמדבר על רבדים מאוד ראשוניים אצלנו בגוף. בטעם המתוק יש משהו שמנחם אותנו, מכיל אותנו, מספק לנו צורך עתיק יומין מיום הולדתנו עת ינקנו מאמנו.

מדוע הטעם הזה גורם לנו לכל כך הרבה נחמה ? מדוע ארוחת גורמה טובה צריכה להסתיים בקינוח מתוק יפיפה ומעוצב על צלחת שרק המבט בו מעורר תאוות יצרים בלתי נשלטת?

הטוב שבמתוק לפי הרפואה הסינית:

בתזונה מאוזנת וממוצעת חמשת הטעמים, המתוק, המר, החריף, החמוץ והמלוח חשובים כמעט באותה המידה, אבל- לטעם המתוק ערך מוסף משום העובדה שטעם זה: מחזק ומזין את איברי הגוף הפנימיים ובעיקר את האיברים: טחול וקיבה. שני איברים אלו נחשבים על פי הרפואה הסינית כמחזקי Qi  – מחזקי אנרגיה – כמו תחנת ייצור החשמל שתספק הזנה לכל שאר איברי הגוף. שניהם משויכים לאלמנט האדמה והם משמשים כמו אימא אדמה עבורנו,  עוטפים ומגונים. את הטעם המתוק רצוי שנקבל ממאכלים מזינים ומחזקים כירקות, פירות, זרעים, אגוזים ודגנים מלאים ופחות מדברי מתיקה סינטטיים כממתקים, עוגות ודברי מאפה. את שאר הטעמים: חמוץ, חריף, מלוח ומר יש לצרוך בכמויות קטנות והם תמיד ילוו את הטעם המתוק המזין והמחזק.

מדוע אנו חוששים מאכילת מתוק? האם הטעם המתוק אכן משמין? האם הדיאטה  נהרסת לנו ברגע שנכניס את הטעם המתוק לפה? אז זהו שלא בהכרח! כאמור המזונות המתוקים פועלים על הבטן – על הקיבה והטחול שאחראים גם על תהליכי העיכול. דברי מתיקה הלקוחים מהטבע למעשה משפרים את תפקודי העיכול ויעילים עד מאוד לאנשים שמערכת העיכול שלהם חלשה.

הטעם המתוק הוא בעל אנרגטיקה מקררת וגם חמימה בו זמנית (ראה מאמרים קודמים בסדרה). רוב הפירות וחלק מהירקות הם בעלי אנרגיה קרירה ומאוד ומתאימים לאנשים הסובלים ממחלות חום ויובש, כפצעים וכיבים אדומים, עצירות, דלקות, חוסר סבילות לחום ועוד. מזונות מתוקים אחרים הינם מחממים ואף נטרליים (בעלי חוסר גוון אנרגטי ברור) ונמצאים בעיקר בדגנים, זרעים וקטניות. הטעם המתוק שבאלו יחזק את הצ'י- האנרגיה בגוף – ויתאימו לטיפול במצבי חולשה, חוסר אנרגיה, עייפות וחוסר סבילות למזג אוויר קר.

סוכר טוב וסוכר רע לפי הרפואה הסינית:

סוכרהטעם המתוק אשר מגיע מסוכרים ממקור טבעי ומכיל ויטמינים ומינרלים, שהגוף כל כך זקוק להם,  יתקבל מירקות, פירות, אגוזים וכו'. מתוק ממקורות טבעיים אלה יגרום לאיזון והרמוניה בגוף, יוסיף  אנרגיה וירגיע מצבי רוח סוערים כתוקפנות, כעס וחוסר סבלנות .

הטעם המתוק המתקבל מצמח קנה הסוכר הוא הסוכר הלבן אשר עבר זיקוק והוצא ממנו כל ערך תזונתי. סוכר ממקור זה קיבל את השם הלא-מרגש "פחמימה ריקה" ועלול להשפיע בטווח הארוך ביצירת מחלות כרוניות עתידיות ובטווח הקצר ליצור חוסר תשוקה יומיומית ועייפות כללית.

על פי הרפואה הסינית,  בראש ובראשונה הסוכר המזוקק יוצר בגוף לחות וליחה. לחות וליחה הם המושגים הסיניים המקבילים להשמנה. עודף לחות וליחה בגוף מצמיגים את הדם, את ה-Qi  (האנרגיה) ואת הנוזלים, וגורמים לחוסר תנועתם בחופשיות. כתוצאה, הם נאגרים, נראים כשומן בגוף, ובנוסף עלולים להתיישב במפרקים ולגרום לכאב. מידה נכונה של לחות בגוף היא חשובה, טובה ובריאה אך היא צריכה להיות על מנת להרטיב וללחלח את האיברים ולא כדי להטביע אותם ביתר רטיבות. לחות וליחה הם משכן מאוד מוצלח לפטריות (ובראשם קנדידה), לבקטריות, לחיידקים, לווירוסים ולשאר טפילים הניזונים מסוכר מזוקק. הסוכר מחליש את התנגודת החיסונית של הגוף למחלות וכך מאט את זרימת הנוזלים, הדם והאנרגיה בגוף .

סוכר יוצר חומציות בדם –  סביבה בעלת PH חומצי בדם. על מנת שהגוף יתפקד כראוי עליו לפעול בסביבה בסיסית בעלת דרגת חומציות – PH   בסיסי. חומציות בדם גורמת לתופעות מאוד לא נעימות בגוף, ככאבים במפרקים וחולשה בעצמות, עייפות, נשירת שיער ועוד. הגוף החכם שלנו מרגיש שהסביבה חומצית מידי בעקבות הסוכר ומנסה לפצות עצמו ע"י הוצאת סידן מהעצמות לצורך מניעת הסביבה החומצית בדם וכך למעשה הגוף מאבד סידן מהעצמות ומחליש אותן. סוכר מזוקק גורם גם לבעיות שיניים באופן שמובן מאליו. כל מזון הנדבק לשיניים כמו במבה, חטיפים וממתקים מאפשר לחיידקים להתרבות ולגרום לריקבון, לעששת.

שוקולדאכילה מרוכזת של מתוק מעלה באופן משמעותי את רמת הסוכר בדם אשר מעוררת  את הלבלב ליצור אינסולין רב על מנת לפרק את רמות הסוכר הגבוהות. אז, תוך 20 דקות תתרחש בגוף ירידה גדולה ברמות הסוכר ועימה התחושות הנלוות של עייפות, חוסר ריכוז, חוסר חשק ולאות. כתגובה נחפש שוב לאכול מתוק על מנת להעלות את האנרגיה שנחלשה בחזרה, ממש כמו סם שזקוקים לו נואשות. בטווח הארוך עבודה מאומצת של הלבלב עלולה ליצור החלשה שלו ולהוביל למחלת הסכרת.

מתוק מהטבע – המלצה לתזונה נכונה לפי הרפואה הסינית:

אם נשכיל כאמור, לבחור את הסוכר המצוי באופן טבעי במזונות וכך נזין עצמינו במתוק נקבל את הבונוסים שהטעם המתוק מקנה לנו: חיזוק ושיפור מע' החיסון ויכולת התנגודת של הגוף בפני מחוללי מחלה אחרים, חיזוק האנרגיה ושיפור תפקודי העיכול בגוף.

המזונות המתוקים המומלצים: גזר, דלעת, בטטה, כרוב, מלפפון, סלק, קישוא, תפוח אדמה, אורז בסמטי,  קינואה, שעועית  אזוקי, שמן תירס, קינמון, אמרנט, ערמונים, קוקוס, שקדים, שומשום, אגוזי מלך, זרעי חמניות, אגס, אננס, גויאבה, ליצי', פאפיה, תפוח, תאנה, תמר, אוכמניות.

לסיכום: תאכלו מתוק ותיהנו רק תשכילו לבחור את הטעם המתוק המזין ממזונות נכונים ובריאים כי הטעם המתוק חשוב מאוד על פי הרפואה הסינית.

 

הכותבת:

גילי קריצ'מן  Dip. Ac  052-2348986

בעלת הקליניקה: "נקודת- ריפוי" רפואה- סינית+

במושב גבעת- חן ליד רעננה שבשרון.

אתר: www.nekudat-ripui.co.il

 

 

 

468 ad

Comments are closed.