content top

ירדנה עובדיה מלמדת איך לזרז את חילוף החומרים שלכם

חילוף חומרים (ובלעז, מטבוליזם) הוא אחד התנאים הבסיסיים לקיום חיים ואחד התהליכים החשובים ביותר המתרחשים בגוף האדם כל הזמן. חילוף חומרים מהיר (אבל לא מהיר מדי!) הוא אחד המרכיבים בדיאטה מוצלחת.

אמנם קצב חילוף החומרים של כל אחד מאיתנו מושפע גם מגורמים שאין לנו שליטה עליהם – הגיל (ככל שאנחנו מתבגרים, כך המטבוליזם שלנו הופך איטי יותר), הגובה (לאנשים גבוהים יש קצב חילוף חומרים מהיר יותר) וישנו גם מרכיב גנטי – אבל ישנם צעדים רבים אותם ניתן לנקוט כדי לשפר את המטבוליזם וליהנות מהרזיה אפקטיבית. במסגרת ההמלצות של ירדנה עובדיה על תזונה נכונה ופעילות גופנית מתאימה, נלקחים בחשבון גם המאכלים ודרכי ההתנהלות שיאיצו את קצב חילוף החומרים ויתרמו לירידה במשקל.

פעילות גופנית – חובה!

דיאטה שלא משולבת בה פעילות גופנית דינה להיכשל. זוהי משוואה ששורר לגביה קונצנזוס רחב למדי, וירדנה עובדיה, כמי שעוסקת כל חייה בספורט ואף התמחתה בתזונת ספורט, מדגישה במיוחד את חשיבות הפעילות הפיזית.

לא מדובר רק באימונים גופניים כתחביב המתבצע באופן קבוע מספר פעמים בשבוע, אלא גם בשילוב פעילות גופנית במהלך שגרת יומנו – למשל, לחנות במרחק מה מהעבודה או לנסוע אליה באוטובוס (במידת האפשר) וללכת ברגל 10-15 דקות. דוגמה אחרת היא לוותר על המעלית ולהשתמש במדרגות. גם מספר דקות של תנועה אחת לשעה-שעתיים במהלך יום העבודה (ובפרט למי שעבודתו מתבצעת בישיבה) תסייע להגביר את קצב חילוף החומרים.

שינה טובה

דרך נוספת לזרז את חילוף החומרים היא קלה יותר, אך אפקטיבית לא פחות: הקפדה על 7-8 שעות שינה מדי לילה. רובנו אוהבים לישון, כך שלכאורה עצה זו קלה ליישום אולם למרבה הצער אורח החיים המודרני והלחץ להספיק עוד ועוד גורם לרבים מאיתנו לישון מעט מדי.

בנוסף, מחסור בשעות שינה עלול לגרום לשיבוש בהפרשת הקורטיזול, הורמון שאחראי בין השאר על ויסות התיאבון ולהקשות על שמירה על תזונה מאוזנת. אגב, גם סטרס משפיע לרעה על כמות הקורטיזול בגוף ועלול להאט את קצב חילוף החומרים.

מים – והרבה

שתייה מרובה של מים משפרת את קצב חילוף החומרים במידה ניכרת. זו אינה רק המלצה של ירדנה עובדיה, אלא גם מסקנה של מחקרים מדעיים: כך למשל מחקר גרמני גילה שמי שהוסיף 700 מ"ל מים לתצרוכת השתייה היומית שלו, העלה ב- 30% את קצב חילוף החומרים!

המים תורמים ליעילות חלק מהתהליכים המטבוליים, ובנוסף יוצרים תחושת שובע. ההמלצה היא על 10 עד 12 כוסות מים ביום.

ארוחות קטנות במרווחים מצומצמים

המלצה נוספת היא להימנע מארוחות גדולות ומרווחים גדולים ביניהם, ובמקום זאת להעדיף 5-6 ארוחות קטנות עד בינוניות (שכל אחת מהן מכילה 200 עד 400 קלוריות) הפרושות על כל שעות הערות ובמרווחים של 3-4 שעות ביניהן.

כמובן שחשוב מאוד גם מה כוללת התזונה ולא רק התזמון של הארוחות. בין המזונות מזרזי המטבוליזם ניתן לציין את הקינמון (רבע כפית ביום מחוללת פלאים מבחינת חילוף החומרים ותורמת רבות גם לבריאות המוח, אגב), מאכלים המופקים מסויה, מזונות עשירים בוויטמין C, קפה ותה ירוק (בזכות הקפאין – יחד עם זאת כמות גדולה מדי של קפאין עלולה להזיק!), ג'ינג'ר ופלפל חריף (הודות לקפסאיצין, המייצר תחושת חריפות ומעלה את הטמפרטורה בגוף ובכך מזרז את חילוף החומרים) ותפוחים.

מי שרוצה להצליח בדיאטה חייב גם להקפיד לכלול את כל הוויטמינים והמינרלים החיוניים בתזונה שלו – חוסר בהם פוגע ביעילות התהליכים המרכיבים את המטבוליזם ומאט את חילוף החומרים.

468 ad

Comments are closed.