content top

דיאטות להשגת תוצאות רצויות תוך שמירה על הבריאות

בכל דיאטה נדרש השילוב המנצח בין שניים: תזונה בריאה המספקת לגוף את כל מה שהוא זקוק לו, לצד פעילות גופנית מתאימה. כלל זה מסתעף לסוגים שונים של דיאטות שבכל אחת מושם דגש אחר או נקבעת מסגרת עבודה שונה. לפניכם מספר דיאטות שאת שמן ניתן לשמוע לא מעט בשנים האחרונות.

כשמספר 17 עלה לראש הטבלה

דיאטת 17 הימים שמה דגש על מסגרת וסדר עבודה מסוים, תוך גיוון במזונות ושמירה על פעילות גופנית. מטרתה להביא להאצה בחילוף החומרים. דיאטה זו בנויה מארבעה מחזורים בני 17 ימים כל אחד, כשכל מחזור מהווה שלב אחר בדרך: מחזור האצה, הפעלה, השגה והגעה. המחזור האחרון שם דגש על אימוץ הרגלי אכילה ופעילות לטווח ארוך. 

זוהי דיאטה מגוונת, וכוללת את כל אבות המזון תוך הקפדה על פחמימות ממקורות טובים (כמו דגנים מלאים), שומנים בריאים (זיתים, אבוקדו, קוקוס), מזון עשיר בסיבים (ירקות) וחלבונים. החלוקה למחזורים מאפשרת הגעה לתוצאות במהירות יחסית תוך שמירה על בריאות ואימוץ הרגלים נכונים לאורך זמן.

פירות מכל הסוגים והצבעים

דיאטת 80/10/10 מבוססת בעיקרה על פירות וכוללת גם ירקות, מעט חלבונים ומעט שומנים, כאשר 80% מהתזונה מגיעה מפחמימות, שהן בעיקר הסוכר שבפירות, 10% חלבונים, כשגם כאן רובם מגיעים מן הפירות ו־10% שומנים המגיעים מזרעים או שומן צמחי בריא: אגוזים, זיתים ואבוקדו (כשלמעשה שני האחרונים נחשבים גם הם פירות). 

הדוגלים בשיטה רואים בפירות מזון שכולל בתוכו כמעט כל מה שנדרש לתפקוד טוב של הגוף: ויטמינים, מינרלים ופחמימות המגיעות ממקור טבעי. הפירות קלים לעיכול ומפחיתים את הסיכון למחלות לב, סרטן ועוד. הדיאטה מספקת אנרגייה טובה המעודדת גם את הרצון לפעילות גופנית. חסרונותיה הם הצורך לאכול פירות רבים כדי לספק את הנדרש, לא קל להתמיד בה ויש האומרים שכמות הסוכר (גם אם זהו פרוקטוז – סוכר פירות) גבוהה מדי.

חלון אל הים התיכון

בדיאטה ים־תיכונית ההתייחסות למילה דיאטה היא לאו דווקא כאל מרוץ ירידה במשקל, אלא במובן הפשוט והמקורי של המילה: תזונה. מטרתה של דיאטה זו היא שמירה על אורח חיים בריא ואריכות ימים, זאת באמצעות  תזונה בריאה ופעילות גופנית מתונה המהווה חלק בלתי נפרד מחיי היום־יום (עבודות בית וגינה למשל). חלק משמעותי מן התפריט מבוסס על מזון מן הצומח בצורה לא מעובדת: ירקות ופירות טריים, קטניות ודגנים מלאים. חלק קטן יותר מבוסס על מוצרים מן החי: דגים בעיקר, עוף, מעט בקר, מוצרי חלב דלי־שומן כמו גבינה לבנה ויוגורט וצריכה לא גבוהה של ביצים. צריכת השומנים כוללת בעיקר שומן־חד בלתי רווי כמו – שמן זית, אגוזים וזרעים. כל אלה יחד מפחיתים את הדלקתיות בגוף, מפחיתים את רמת הכולסטרול הרע, מאזנים את רמות הסוכר בדם ומאפשרים ירידה מתונה במשקל ושמירה על משקל תקין לאורך זמן.

468 ad

Comments are closed.