content top

שר שלום ג'רבי על חשיבות תזונה נכונה בתפריט היומי

תזונה נכונה היא המפתח לחיים טובים יותר: כשאנחנו מעניקים לגוף שלנו את כל מה שהוא זקוק לו, ובמקביל לא מעמיסים עליו חומרים מזיקים (למשל נתרן או שומן רווי שמקורו מהחי), הוא מתפקד טוב יותר. במקביל משתפר גם התפקוד המנטלי בזכות תזונה מאוזנת, ומי שעוד יוצאת נשכרת מכך היא הנפש.

גם ראש השירות הלאומי אזרחי, שר שלום ג'רבי, נמנה על הרבים והטובים שמקפידים על תזונה מאוזנת בתפריט היומי שלהם – וכדאי להקשיב לעצותיו בנושא.

למה כדאי לשלב קטניות ודגנים?

המרכיב החשוב ביותר בתזונה נכונה הן הקטניות.

סיבה אחת לכך היא שקבוצת מזונות אלה – שכוללת בין השאר את העדשים, גרגרי החומוס, השעועית על סוגיה השונים, האפונה היבשה, הסויה, התורמוס, הלוביה והפול – עשירה בחלבונים בריאים לגוף.

סיבה נוספת היא שבקטניות השונות יש מינרלים ו-ויטמינים חיוניים ובהם ויטמינים מקבוצת B, אבץ, מגנזיום, אשלגן ועוד.

עוד מכילות הקטניות נוגדי חמצון רבי עוצמה, ובזכות כמות הסיבים התזונתיים הגדולה בהן הן גם יוצרות תחושת שובע ומצמצמות את הסיכון לאכילת יתר לא בריאה.

ההמלצה היא לשלב בתפריט היומי קטניות עם דגנים (לא חובה באותה ארוחה, אגב). שר שלום ג'רבי מציין כי הסיבה לכך היא שבדגנים יש כמות גדולה של מתיונין (חומצת אמינו חיונית) וכמות קטנה של ליזין (עוד חומצת אמינו חיונית), ואילו בקטניות המינון הוא הפוך, ובסך הכל הקטניות והדגנים משלימים אלה את אלה.

למה חשוב לצמצם את כמות הנתרן?

אם בקטניות מומלץ להרבות, הרי שאת כמות הנתרן בתזונה היומית מומלץ לצמצם במידה דרסטית ובפרט את הנתרן שמקורו במלח.

שר שלום ג'רבי מציין כי חשוב לזכור שמלח ונתרן נמצאים בשורה ארוכה של מזונות כך שלא מדובר רק בהמלחת המאכלים שאנחנו מכינים. בפרט חשוב להרגיל את הילדים כבר מגיל צעיר להימנע מצריכת יתר של חטיפים (שהם עתירים בנתרן) ובאופן כללי תמיד לבדוק את התווית שעל מוצרי המזון כדי לדעת כמה נתרן יש בהם. כתחליף למלח מומלץ להשתמש בתבלינים שונים, שבמקרים רבים טמון בהם גם ערך תזונתי משל עצמם, בנוסף לחיסכון בנתרן.

למה רצוי להעדיף שומן לא רווי על פני שומן רווי?

גוף האדם זקוק לכמות מסוימת של שומן – בין השאר כדי לספק ריפוד והגנה לאיברים פנימיים ולשפר את ספיגת הויטמינים – אבל ישנה הבחנה חשובה, והיא בין שומן מזיק לשומן שאינו מסוכן.

השומן המסוכן הוא זה הנקרא שומן רווי, ומקורו מעולם החי (מוצרי חלב, בשר בקר, בשר עוף וכו'). הסיבה להיותו של שומן זה מסוכן היא שחומצות שומן רוויות נצמדות לדפנות של כלי הדם בגוף שלנו ועלולות להוביל לסתימת אותם כלי דם.

השומן שאינו מזיק נקרא גם שומן לא רווי, ובקבוצה זו נכללים רוב השמנים הצמחיים (קנולה, שמן זית, שמן תירס), הטחינה, האבוקדו ועוד. חומצות שומן לא רוויות לא נדבקות לדפנות כלי הדם, ולמעשה יש להן גם השפעות מיטיבות רבות – ועל כן ההמלצה היא להעדיף אותם על פני השומן מן החי.

בהקשר זה מדגיש שר שלום ג'רבי כי שמן דקלים ושמן קוקוס, על אף שמקורם מן הצומח, נחשבים ללא בריאים.

מה אסור לשכוח לפי שר שלום ג'רבי?

רבים מאיתנו, כולל אלה המקפידים על תזונה נכונה, שוכחים מרכיב חשוב: מים.

שתיית 10-12 כוסות מים ביום (ולא רק בקיץ, אגב) הינה קריטית לבריאות שלנו, למראה עור הפנים (והעור בכלל) ותורמת לתפקודים חיוניים רבים – ועל כן כדאי לזכור להקפיד על כך ובמידת הצורך גם ממש לספור את מספר הכוסות היומיות.

468 ad

Comments are closed.