content top

הקשר בין חרדה והשמנה ודרכי הטיפול בחרדה

הרבה אנשים משקיעים מאמצים רבים כדי לרדת במשקל או על-מנת לשמור על משקל סביר. כל מי שאי פעם התנסה בדיאטה, יודע עד כמה מדובר באתגר מורכב – ומסתבר שיש עוד גורם שעלול לחבל בסיכויי ההצלחה: חרדה.

למה חרדה עלולה להוביל להשמנה?

חרדה היא מצב שבו האדם משוכנע שהוא נמצא במצב מסוכן. לדוגמה, אדם שסובל מקלסטרופוביה ונקלע למקום סגור וצפוף מאמין שלא יישאר לו אוויר לנשימה. האיום הוא לאו דווקא פיזי: אחת החרדות הנפוצות ביותר היא חרדה חברתית, ומי שסובל ממנה בטוח שאינטראקציות עם בני אדם אחרים כוללות לעג כלפיו והתייחסויות שליליות אחרות.

בהתאם במצב של חרדה הגוף נכנס למצב הישרדותי שבא לידי ביטוי בין השאר בדופק מואץ, נשימה שטוחה, שרירים דרוכים וזיעה מוגברת. סימפטום נוסף של החרדה הוא הפרשת קורטיזול ואדרנלין. שני ההורמונים האלה גם מעלים את רמות השומנים והסוכר בדם וגם מובילים לתיאבון מוגבר, ולכן גדל גם הסיכון להשמנה.

איך לטפל בחרדה ביעילות ולהקטין את הסיכון להשמנה?

אחת השיטות היעילות ביותר להקלה במצבי חרדה היא מיינדפולנס. שיטה זו – שבעברית נקראת קשיבות – מבוססת על תרגולים ייעודיים שהמטרה שלהם היא נטרול הסחות דעת ומחשבות אוטומטיות.

בזכות התרגול האדם יכול להתבונן גם בסיטואציות שבעבר נתפשו אצלו כמאיימות – למשל מפגש חברתי עבור אדם בעל חרדה חברתית, מבחן לבעלת חרדת בחינות ועוד – בדרך שונה מהרגיל. ההתבוננות המעמיקה יותר והשקטה יותר מאפשרת לו לפרש את המצב בדרך מדויקת יותר, כך שהוא כבר לא ייתפש כאיום אלא כעוד משימה שבהחלט ניתן להתמודד איתה בהצלחה.

בחלק מהמקרים תרגול מיינדפולנס מצליח לייצר את הרגיעה המיוחלת ובמקרים אחרים הוא מהווה טיפול תומך לטיפולים נוספים.

איך לתרגל מיינדפולנס כך שהתועלת תהיה מרבית?

עבור רוב בני האדם, תרגול מיינדפולנס על-מנת להעלים את החרדות, וכך גם להקטין את הסיכון להשמנה, הוא לא דבר טבעי. אנחנו חיים בעולם שיש בו כל הזמן אינספור גירויים, ולכן קשה לנו להתעלם מכולם ולהתבונן בתוכנו בשקט – זוהי המהות של הקשיבות. מצד שני המוח שלנו יודע ללמוד, ואפילו מהר מאוד, ולסגל לעצמו התנהגויות חדשות. בהתאם תרגול יומיומי משנה לחלוטין את אופן חלוקת הקשב שלנו. מומלץ כבסיס להשתתף בסדנא שמעניקה כלים רלוונטיים. כשמחפשים סדנת מיינדפולנס תל אביב היא המקום המרכזי שמציע את האפשרויות הרבות ביותר, ולכן זוהי גם נקודת המוצא הנפוצה לחיים רגועים יותר וללא משקל עודף.

468 ad

Comments are closed.