content top

בין השמנת יתר לחרדות

השמנת יתר היא אחד האיומים המשמעותיים על בריאות הציבור ברחבי העולם המפותח. בעיות בריאותיות רבות, כולל סוכרת, מחלות לב וכלי דם, דלקת פרקים וסרטן – קשורות להשמנה. בנוסף, אנשים הסובלים מעודף משקל וסובלים מהשמנת יתר נוטים לסבול מהפרעות פסיכיאטריות רבות יותר מבני גילם שהם במשקל רגיל.

לאור מחקרים אפידמיולוגיים התומכים בקשרים הקיימים בין הפרעות במצב הרוח לבין מדד מסת הגוף, ה-BMI (Body Mass Index), נראה כי נכון כיום יותר ויותר לעודד גישה של טיפול רפואי / מקצועי בחרדות, טיפול אשר לוקח בחשבון גם את משקלו של המטופל.

 מחקרים אלה מצאו כי:

  1. התגלו סיכויים גבוהים לתסמינים של הפרעות במצב רוח כמו דיכאון, מאניה והיפומאניה – בקרב אנשים שמנים, בהשוואה לאנשים במשקל גוף רגיל.
  2. שיעורי הפרעות החרדה היו גבוהים יותר באופן קיצוני אצל אנשים עם השמנת יתר, כמו גם אצל אנשים עם משקל עודף ברמה בינונית בלבד.
  3. חרדות ופניקה לאורך זמן, התגברו בקרב אנשים המסווגים כבעלי משקל עודף.
  4. כאשר חלה עלייה ב-BMI, יש סבירות גדולה יותר לדיכאון ולהפרעות חרדה.

הגורמים לקשרים בין השמנת יתר להפרעות חרדה

קשרים בין השמנת יתר וחרדה עלולים להיווצר כתוצאה מהשפעות של לחץ על ציר ההיפותלמוס – יותרת המוח – אדרנל (Hypothalamic Pituitary Adrenal – HPA), המגיב ללחץ על ידי שחרור של קורטיזול (cortisol) והורמונים אחרים שמווסתים את הפעילות של מערכת העצבים הסימפתטית. בתנאים של לחץ כרוני, משתבש הוויסות של פעילותו של ציר ה-HPA, מצב שמאפיין הפרעות דיכאון וחרדה, כמו גם השמנת יתר.

אפשרויות הטיפול

כאשר אדם נאבק בהפרעת חרדה, בנוסף לדאגה בגלל השמנת יתר, יש לטפל בשני המצבים, ולטפל בהם כראוי. לא משנה מה גרם לעלייה במשקל שלכם, הטיפול עדיין יהיה זהה ומורכב לרוב מאכילה בריאה בשילוב פעילות גופנית מספקת וקבועה. כאשר, בנוסף לבעיית משקל, קיימים חששות גם לבריאות הנפש, כמו חרדה, ניתן ליישם שיטות טיפול נוספות כדי להבטיח את בריאותו של המטופל לטווח הארוך.

אנשים רבים עם בעיות משקל רציניות מצאו כי תכניות לירידה במשקל מועילות להם לאמץ התנהגויות בריאות ושינויים באורח החיים שיובילו לירידה במשקל ולאורח חיים בריא יותר.

רוב התוכניות לירידה במשקל מיישמות שילוב של מספר שיטות טיפול, כולל:

  • ייעוץ תזונתי
  • תוכניות לאימוני כושר
  • התערבות פסיכולוגית לחינוך המטופל כדי לעזור לו להתחיל לצעוד לקראת אורח חיים בריא.

עבור אנשים מסוימים, ההתערבות הפסיכולוגית יכולה לעזור לטפל בבעיות הפסיכולוגיות הבסיסיות, כמו חרדה, שעשויות להפריע ליכולת של המטופל לשמור על משקל בריא. כאשר המטופל נכנס לתוכנית לירידה במשקל, זה מאפשר לו להתחיל לבנות בסיס איתן לירידה במשקל לאורך זמן.

השפעות

השפעות המאבק הן בבעיות החרדה והן במשקל העודף, עלולות לגרום למצב מצוקה משמעותי בחייו של האדם, ולהשפיע בסופו של דבר על הבריאות הכללית שלו. אם לא מטפלים בשתי הבעיות הללו יחדיו, קיים סיכוי להחמרה במצב הבריאות הנפשית ולעלייה נוספת במשקל.

468 ad

Comments are closed.