content top

הפרעות אכילה

קיימים סוגים רבים של הפרעות אכילה אשר יכולים לבוא לידי ביטוי אצל כל אדם, צעיר כמבוגר. הפרעות אכילה מסוימות יכולות לאפיין יותר נערות מתבגרות, אך ניתן לראות אותן גם בקרב נערים ונשים, והן מתבססות תמיד על הרצון להיות רזה. הפרעות האכילה הנפוצות ביותר הן האנורקסיה נרבוזה והבולימיה נרבוזה, האחת מתאפיינת בהרעבה עצמית, והשנייה בבולמוסי אכילה שלאחריהם מופיעות הקאות יזומות ונטילת חומרים משלשלים. בשני המקרים היעד הוא לרזות, לרזות ועוד לרזות, עד שהלוקה בהפרעה כבר לא רואה את הירידה במשקל, לרוב עד מוות.

הפרעות אכילה בקרב ילדים- גורמים

גורמים שונים עלולים להוביל ילדים לכדי הפרעות אכילה, כאשר הפרעות אכילה נפוצות כמו אנורקסיה נרבוזה נגרמות לרוב בעקבות שילוב בין מספר גורמים שונים – גנטיים, פיזיולוגיים, נפשיים וסביבתיים. לדוגמה, גורמים פסיכולוגיים יכולים ליצור השפעה על התפתחות הפרעות אכילה, וכך גם גורמים חברתיים או אישיותיים. גורם נוסף ומשמעותי לא פחות, המשפיע על היווצרות הפרעות אכילה בקרב ילדים, הוא מודל הרזון כשהוא מתקיים בתוך הבית. הורים, לרוב הדמות הנשית שביניהם, שעסוקים ברזון, מקדשים אותו ורואים בו את סוד האושר, מחלחלים מסר זה לילדיהם רק בעצם התנהלותם. בנוסף, אידיאל זה מחלחל אל הילדים והנוער דרך כל הערוצים המקובלים- אינטרנט, טלוויזיה, פרסום חוצות ואפילו הצגות ילדים וספרי ילדים. הפרעות אכילה בקרב ילדים יכולות להתפרץ כאשר הילד עומד בפני התמודדות עם קשיים שונים בחיים, מה שמוביל להתעסקות אובססיבית ולא בריאה עם מזון, כמו גירושי הורים, התמודדות עם חרם חברתי או קשיים חברתיים אחרים, קשיים בלימודים, דימוי עצמי נמוך ועוד ועוד.

נזקי הפרעות אכילה בגיל ההתבגרות

אנורקסיה נרבוזה ובולימיה נרבוזה נפוצים יותר בקרב נשים מאשר גברים, כאשר בקרב הנשים, היא נפוצה יותר בקרב נערות בגיל התבגרות. במקרים קיצוניים של הפרעות אכילה, האדם יכול להגיע עד לכדי מוות, וזאת במידה והוא לא מאובחן בזמן ולא מקבל טיפול נאות ומתאים. אחד מהנזקים היותר מוכרים וידועים של הפרעות אכילה בקרב נערות הוא הפרעה הורמונאלית, המתבטאת בהיעלמות המחזור החודשי או בהופעת אי סדירות שלו. בנוסף לכך, מערכות גופניות שונות בגוף עלולות לסבול מירידה בתפקוד ומפגיעות חריפות אשר לעיתים יכולות להיות בלתי הפיכות. יחד עם נזקים גופניים אלה, קיים גם הנזק הנפשי והפסיכולוגי המתמשך לנערה, וזה פוגע אך יותר בדימוייה העצמי ובביטחון. הפרעות אכילה מצריכות מודעות סביבתית כאשר ההפרעה בחיתוליה, והתערבות של הסביבה הקרובה וגורמים טיפוליים מתאימים. בכדי לטפל באותן הפרעות אכילה, יש לשלב טיפול בפן הפיזי לצד טיפול בפן הנפשי.

468 ad

Comments are closed.