content top
מה זה דיאטה בריאה?

מה זה דיאטה בריאה?

 

המחוג של המשקל זז ימינה מדי כשעליתם עליו? ואולי בכלל אפסנתם את המשקל בבוידעם כדי שלא יעכיר את מצב רוחכם אבל התבוננתם בעצמכם במראה והבנתם שהתרחבתם מדי? ואולי גם המראה בבוידעם אבל החברה הטובה רמזה שהגיע הזמן לדיאטה בריאה?

בכל רגע ורגע המוני בני אדם מכריזים על משטר צנע בכל האמור לצריכת הקלוריות שלהם. בכל רגע ורגע המוני בני אדם אחרים אוכלים בורקס מיותר או ג'חנון שאינו הכרח המציאות, ואולי לא מכריזים על כך – אבל עמוק בלב הם יודעים שעוד חלום על גוף רזה וחטוב התנפץ אל מול המציאות גדושת הפחמימות הלא טובות, השומנים הלא נכונים ואורח החיים השגוי.

איך בכל זאת – למרות הפיתויים הרבים והכישלונות הכמעט מייאשים – ניתן להצליח לרזות? לדיאטה בריאה שני מרכיבים הכרחיים: אכילה נכונה (ולאו דווקא ויתור על מתוקים/מאפים) ואורח חיים נכון (כי בסופו של דבר גם לאיכות השינה שלנו יש השפעה על המשקל).

אכילה נכונה

אכילה נכונה מתחילה בשתייה – שתיית מים, והרבה. ותרו על משקאות ממותקים או מוגזים למיניהם: גם אם בהם עצמם אין קלוריות, הם לא רק מזיקים לגוף ולמערכות השונות בו, אלא גם גורמים לנו לאכול יותר, ובכלל, למים אין תחליף. לפחות עשר כוסות ליום, והמהדרין ילגמו גם את הכוס ה-11 וה-12.

טיפ נוסף לדיאטה בריאה הוא לא לדלג על ארוחות – ויתור על ארוחת צהריים, בוקר או ערב לא מסייע להרזיה, וברוב המקרים גם יוביל לתחושת רעב מציקה, שמצידה מתורגמת לאכילה מיותרת בשעות אחרות או לוויתור על הניסיון לרדת במשקל בטרם עת עקב הקושי הרב. אכלו שלוש ארוחות ביום, וגם ביניהן אל תוותרו על נשנושים, שימנעו את תחושת הרעב המסוכנת. איך בכל זאת תרזו? פשוט מאוד: תקטינו את גודל הארוחות והעדיפו בהן מרכיבים בריאים. במקום סנדוויץ' עם גבינה שמנה – פרוסת לחם קל עם גבינה רזה, וירק.

בנוסף – וזה טיפ שכולם ישמחו לאמץ – אל תוותרו על מתוקים או על הדברים שאתם אוהבים. ויתור מוחלט פירושו תסכול עמוק, ואף אחד לא מסוגל לחיות כך לאורך זמן (דיאטה מאוזנת, חשוב לדעת, היא לא תהליך של זבנג וגמרנו אלא שינוי שאמור ללוות אותנו לכל החיים). מה שכן, קינוח הוא עוגייה אחת ולא שלוש… כדאי לרשום כל דבר שנכנס לפה, לפחות בחודשיים שלושה הראשונים לשינוי. מסתבר שאנשים רבים כלל לא מודעים למה שהם אוכלים (או לא רוצים להיות מודעים) וזוללים בהיסח הדעת – ניהול מעקב קפדני ואמיתי ימנע את אותן קלוריות ערמומיות (למשל, אכילת השאריות מהצלחת של הילד, או טעימות רבות מדי במהלך הבישול) ויסייע רבות בירידה במשקל.

דיאטה מאוזנת מתחילה בחיים מאוזנים

במקרים רבים השמנה היא לא הבעיה עצמה (למרות שעודף משקל גורם לשורה ארוכה של מצוקות) אלא תוצר לוואי של בעיה עמוקה יותר, רגשית ברוב המקרים, שהרי "מתוקים הם סוג של נחמה" כפי שהיטיבה לאבחן שרית חדד.

לפני שאתם פוצחים בדיאטה (מאוזנת! ירידה מהירה מדי במשקל מסוכנת לגוף וברוב המקרים תסתיים במפח נפש) התבוננו בכנות בחייכם ובחנו אם יש בהם מרכיבים שגורמים לכם אי נחת רבה, פחדים, תסכול ושאר רגשות שליליים. אל תזניחו את התחום הרגשי מתוך מחשבה שעכשיו מתמקדים בפיזי. אתם הרי ישות אחת, ואם לא תטפלו בגורמים המכבידים עליכם, תתקשו לסלק את הקילוגרמים המיותרים.

טיפ נוסף מזכיר שהחיים גם צריכים להיות כיפיים: פנקו את עצמכם. לא באוכל, כמובן, אבל בדברים אחרים. מגיע לכם!

וכמובן – חשבתם שתצליחו להתחמק מכך? – אל תוותרו לעצמכם על פעילות גופנית. מצאו סוג כזה של פעילות ספורטיבית שלא קשה לכם מדי איתו, אבל תתמידו. תוך זמן לא רב תגלו שהספורט לא רק תורם להשלת הקילוגרמים העודפים ומחטב את הגוף, אלא מחולל פלאים גם לנפש.

468 ad

Comments are closed.