content top

מנפלאות קבוצת דיאטה

מהי קבוצה?

בני האדם פעלו בקבוצות לכל אורך ההיסטוריה, ובכך השפיעו על התפתחותו האבולוציונית של המין האנושי. בזמנים עברו השיגו מזון תוך כדי ציד, לקטו מזון יחדיו ובתקופות מאוחרות יותר עסקו בחקלאות בשיתוף פעולה קבוצתי. הקבוצה הגנה על עצמה מפני טורפים, השגיחה על האש באופן יעיל יותר, וכנראה שלא הייתה שורדת את הקושי ללא שיתוף.

חיינו היומיומיים מתנהלים באופן קבוצתי, אנו נולדים לתוך קבוצה הקרויה בפינו משפחה, גדלים עם ילדים אחרים בגן, מתבגרים כקבוצה בבית הספר ומבלים עם חברים אחר הצהריים, משרתים בצבא כקבוצה, נהנים מאכילה משותפת ועוד. למעשה אנו נפגשים עם חיי הקבוצה בכל הממדים של חיינו.

אכן – "לא טוב היות האדם לבדו".

מהו טיפול קבוצתי של דיאטה?

שיטת טיפול זו מאופיינת במפגש בינאישי רחב לעומת המפגש המוכר של מטפל- מטופל בלבד. לכן קבוצה תספק מגוון גדול של סיטואציות, אנשים שונים ודרכי התמודדות מגוונות עם דיאטה. הנחת הבסיס אומרת שתוך כדי התבוננות וקשרים שנוצרים מתוך התעסקות בדיאטה בקבוצה, יוצרו חוויות חדשות אצל המשתתפים ומשם תובנות חדשות. המרחב הקבוצתי הדיאטטי משחזר בכל רגע נתון משהו מעולמו של השני בהתמודדות עם הדיאטה.

מאפיינים של קבוצת דיאטה

יאלום טוען שעצם העובדה שאדם אומר את עצמו ולא רק לעצמו אלא לקבוצה זהו תהליך מרפא. תארו לעצמכם שתוכלו לספר בקבוצת הדיאטה את כל החוויות והרגשות שאתם חווים באכילה מוגזמת, בתחושת הגוף שלכם, בשנאה העצמית, ביחס החברה אליכם וכו'. עצם העובדה שתשחררו מלבכם או מבטנכם (תרתי משמע), תספרו לעצמכם את הרגשות הנלווים לדיאטה, תדברו את מצבכם. לא זו בלבד שקבוצת הדיאטה תרגיש אתכם ולא תשפוט אלא בנוסף תגלו לעצמכם את האמת הידועה אך המודחקת את מה שכל כך קשה לכם. וזה כשלעצמו מרפא.

אחד היתרונות של קבוצת דיאטה היא שהקבוצה משמשת מיכל קיבול. כמו"כ קבוצת דיאטה מהווה היכל של מראות, כל אחד מהמשתתפים בקבוצת דיאטה פוגש את עצמו דרך האחר, דרך סבלותיו, הנאותיו, כעסיו ועוד. יכולת זו של קבוצת דיאטה מתפתחת ככל שהאינטימיות בקבוצה מעמיקה.

הכוחות המרפאים בקבוצת דיאטה

 קבוצת דיאטה נותנת תחושת אוניברסליות – אני לא לבד בעולם, התחושה שיש לי "אחים לצרה" מעודדת לא להתבייש או לפחד. תחושה זו פותחת גבולות ונותנת הרגשה של אני והעולם אחד הם.

קבוצת דיאטה מעוררת תקווה – התמודדות באופן יעיל עם משבר מעניקה חיזוק לאגו, כאשר אדם מאמין בעצמו הוא מזין המשכיות להצלחה.

קבוצת דיאטה מקנה ידע – זוהי קבוצת תוכן תהליך.

קבוצת דיאטה גורמת לשחזור מתקן של המשפחה.

קבוצת דיאטה עוזרת בפיתוח מיומנויות חברתיות.

קבוצת דיאטה מלמדת ברמה הבינאישית – מלמדת יכולת של קבלה ונתינה של פידבק.

קבוצת דיאטה מאפשרת פורקן רגשי, קטרזיס, זיכוך.

קבוצת דיאטה מעניקה אלטרואיזם – היכולת לעזור לזולת ולתמוך בו גורמת לצמיחה אישית.

קבוצת דיאטה גורמת לתחרות בונה, אין שיפוטיות, כל אחד מצליח בקצב שלו, המשתתף נפגש עם אחרים שהיו במצבו ומתעודד מהיכולת שאפשר לשנות.

סיכום

תהליך שקבוצת דיאטה עוברת מורכב ומתקיים דרך משחק גומלין בין המשתתפים. חשוב לזכור שכוחות אלו קיימים בכל קבוצה טיפולית ומאפיינים גם קבוצת דיאטה. ישנם מטופלים המעדיפים מפגשים טיפוליים אישיים איתי כדיאטנית קלינית ואחרים מעדיפים שאנחה אותם בקבוצת דיאטה. אין טוב ורע לכל אחד מתאים סגנון אחר. בטיפול קבוצתי דיאטטי בשיטה המבוססת על תרפיית הגשטאלט ישנם יתרונות רבים נוספים. אני משלבת בין השיטות.

468 ad

Comments are closed.