content top

דיאטת שלוש השעות – דיאטה לקפדנים

דיאטה זו  מתבססת על ההנחה שהדרך הטובה ביותר לאבוד משקל  מושגת על ידי אכילת כמויות קטנות לעיתים קרובות, במקרה זה, כל שלוש שעות.

מקורות

דיאטת שלוש השעות הומצאה על ידי ג'ורג' קרוז באמצע שנות האלפיים. כילד  שסבל ממשקל עודף ניסה במשך שנים לאבד משקל,לחזור לכושר  ולבסוף  לאחר שהצליח להשיל כארבעים קג, הכריז על עצמו כעל מומחה, וזאת ללא כל הכשרה  בתחום התזונה.

ספריו-"שמונה דקות בבוקר","תכנית לתרגיל כושר ולדיאטה"  ו-דיאטת שלוש השעות" נהפכו עד מהרה לרבי מכר עפ"י הניו יורק טיימס. קרוז הוא בעל טור במגזין יוקרתי ואף  עורך המדור לדיאטה וכושר במגזין אחר. כמו כן הוא מרואיין  מבוקש וקבוע  בתכניות טלביזיה שונות  בהן הוא מטיף  לתורתו.

דיאטת שלוש השעות שייכת לקבוצת הדיאטה שדוגלת בחשיבות של זמני הארוחות יותר מאשר סוג המזון  שנאכל בארוחות אלו. קרוז טוען שקצב חילוף החומרים בגוף יכול להיות מואץ אם אוכלים כל שלוש שעות. במצב זה הגוף שורף יותר קלוריות.

שלושת הכללים הבסיסיים בדיאטה זו הם:

אכול ארוחת בוקר שעה לאחר היקיצה. לאחר מכן אכול כל שלוש שעות. הפסק לאכול שלוש שעות לפני השינה.

בדיאטה זו יש לאכול שלוש ארוחות עם שני חטיפים לסירוגין  עם הפסקות קבועות של שלוש שעות. מאכלים מסוימים מומלצים, אך דיאטה זו לא מספקת תוכנית מפורטת לכל  יום. קרוז ממליץ על שתיית שמונה כוסות מים ביום. אין הגבלה  בצריכת קופאין, אולם עם כל שתיית כוס אחת של קפה יש לשתות שתי כוסות מים על מנת למנוע התייבשות שנגרמת על ידי הקופאין. אלכוהול יש לצרוך לעיתים נדירות.אף על פי כן מותר מדי פעם לאכול מזון מהיר קפוא או  מעובד.

המפתח להצלחת דיאטה זו הוא תכנון הארוחות והחטיפים מראש. הידיעה  מגבירה את השליטה וההתמדה בדיאטה. למעשה, הדיאטה איננה דלת פחמימות, חלבון או שומנים. הארוחות צריכות להיות מורכבות  ממידה סבירה ומאוזנת של פחמימות חלבון ושומנים. הדגש הוא בבחירת המזונות ועל שליטה בכמויות.

למרות שקרוז טוען שכל אחד יכול לאכול כאוות נפשו ועדיין לרדת במשקל,אם עוקבים אחר הוראותיו המדויקות,הרי  שיש הגבלה של 1450 קלוריות ביום.תזונאים רבים מסכימים לכך שזוהי כמות סבירה לצורך ירידה אטית ועקבית במשקל.

קרוז טוען שהתמדה בדיאטה שלוש השעות תביא לירידה של כ-900 גרם בשבוע ואף להיצרות היקפים בנקודות מסוימות בגוף. הדיאטה אמורה להמשך 28 ימים וניתן לחזור עליה  שנית אם יש צורך  נוסף לרדת במשקל.

נושא תרגילי הכושר מבלבל במקצת. קרוז טוען בתחילה כי תרגילי כושר הם לא חלק מתכנית ההרזיה וכי דיאטה שלוש השעות מיועדת לחולי דלקת פרקים או לאנשים עם מוגבלות פיזית. מצד שני הוא טוען שבניית מסת שריר היא חשובה לאיבוד משקל משום שאפילו במנוחה קילוגרם של שריר מאבד פי שניים קלוריות יותר מאשר קילוגרם של שומן.הסיבה נעוצה בפעילות המטבולית הגבוהה יותר המתרחשת בתא השריר. בסופו של דבר קרוז ממליץ על פעילות גופנית בשילוב הדיאטה ואין זו מתאימה לאנשים שסובלים מכאבי פרקים או ממוגבלויות פיזיות אחרות.

מטרה

קרוז טוען שדיאטה שלוש השעות משנה את קצב חילוף החומרים בגוף ומאפשרת ירידה של כ-900 גרם בשבוע. על פי טענתו, אם נצרוך פחות מדי מזון בפרק זמן ארוך, הגוף ייכנס למכניזם של הגנה בפני רעב. במצב זה, הגוף יאגור אנרגיה, ישתמש במעט קלוריות וישרוף פחות שומן. נכון הוא שהרעבה גורמת לגוף לשמר את הדלק המטבולי, אולם כפי שנכתב באתר של איגוד התזונאים האמריקאי,אין הוכחה מדעית לכך שהפסקה של שלוש שעות בין הארוחות, גורמת לגוף לחשוב שהוא רעב או שאכילה כל שלוש שעות משנה את המטבוליזם של הגוף.

קרוז אף טוען שניתן להצר במספר סנטימטרים  חלקים מסוימים בגוף. עדיין אין מחקר המורה על כך,למרות שתרגילים מסוימים יכולים לבנות שריר ולהצר היקפים.

יתרונות

יתרונה של דיאטה זו היא במתן ארוחות מאוזנות  של מספר קלוריות נמוך. אנשים בעלי מודעות נמוכה לנושא תזונה יכולים להעזר בתכנון ארוחותיהם. הפסקה של שלוש שעות בלבד בין הארוחות עוזרת לא להתנפל על כמויות גדולות של אוכל, ואלו שנהגו לאכול לפני השינה מצליחים להיגמל מכך בהתאם להוראות האוסרות על כך.

יתרון נוסף שיש לדיאטה זו-מאחר  וניתן לקנות את כל המצרכים בסופרמרקט רגיל-העלות היא שווה לכל נפש והיא חסכונית.

תלונה שכיחה שקשורה בדיאטה זו היא  שקרוז ממליץ  לקנות את תוספי המזון  של החברה שבבעלותו.

כללי זהירות

כמו בכל דיאטה, גם בדיאטה שלוש השעות יש להיוועץ עם בעלי מקצוע ולהתאימה לצרכים האישיים של כל אחד.

דיאטת שלוש השעות הופיעה באמצע שנות האלפיים ועד שנת אלפיים ושבע לא נעשה  עליה כל תחקיר.נעשו מחקרים שבדקו את ההשפעה של אכילה כל כמה שעות במקום שלוש ארוחות גדולות.התוצאות היו אוהדות, ואנשי מקצוע בהחלט מעודדים חלוקת קלוריות הפרושה על פני חמש או שש ארוחות במשך היום. עד עתה לא נעשה גם תחקיר הבודק את קצב חילוף החומרים בגוף כתוצאה של מספר ארוחות תכופות ביום. יש הסכמה בין התזונאים שאיבוד המשקל בדיאטה זו נגרם כתוצאה מהגבלה של 1500 קלוריות ביום ולא מאיזו שהיא סיבה הקשורה   לזמני הארוחות. עיתוי הארוחות עוזר לאנשים לשנות  לטובה את הרגלי האכילה שלהם .

468 ad

Comments are closed.