content top

דיאטה לשלושה ימים

קיים מגוון רחב של סוגי דיאטות בנות שלושה ימים, אך כולם מבטיחים אובדן של ארבעה וחצי ק"ג או יותר במשך שלושה ימים בלבד.

מקורות

המקורות לדיאטה זו אינם ברורים. יש הסבורים כי תחילתה בשנות השמונים כאשר אנשים שלחו אחד לשני פקס עם פירוט הדיאטה. אולי משום כך היא קרויה גם דיאטת הפקס.לדיאטת שלושת הימים  ישנם שמות נוספים כגון: דיאטת הצבא,דיאטת חיל הים ועוד. למרות שדיאטה זו על כל גווניה טוענת שנוצרה על ידי מוסד רפואי זה או אחר-לא נמצא אחד שייקח על עצמו את האחריות עליה  או ימליץ על אחת מהן. דיאטה זו מבוססת בעיקר על אכילת כמות גדולה של טונה ושל מגוון ירקות במשך היום  ועם  אכילת גלידה כל ערב.

תיאור

ישנן גרסאות שונות לדיאטת שלושת הימים – כולן מבטיחות ירידה משמעותית במשקל במשך שלושה ימים בלבד. נוסחאות שונות מורות על אכילה או הימנעות ממאכלים שונים במהלך שלושת ימי הדיאטה. לדוגמא – דיאטה אחת מורה לשתות רק מים ביום הראשון, וביום השני לאכול רק פירות ומיצי פירות וביום השלישי לאכול רק ירקות ולשתות רק מיצי ירקות. אולם דומה שהגרסה הרווחת ביותר היא זו שמספקת  תכנית לשלוש ארוחות ביום-בוקר צהריים וערב. נושא השתייה אף הוא משתנה עם כל תכנית.יש כאלו המצדדים רק בשתיית מים.אחרים מוסיפים סודה בנוסף לקפה ולתה. להלן  התכנית  לגרסה הנפוצה ביותר:

ליום הראשון

ארוחת בוקר: תה שחור או קפה {יש המציעים רק תוספת של תחליפי סוכר}

                   חצי אשכולית {יש המציעים רק שליש אשכולית או כוס מיץ אשכוליות}

                   פרוסה קלויה מרוחה בכפית חמאת בוטנים 

ארוחת צהריים:חצי כוס טונה { או טונה במים}

                     פרוסת לחם קלוי,יבש

                     קפה ללא חלב או תה

ארוחת ערב:85 גרם בשר רזה

                 1 כוס שעועית ירוקה

                 1 כוס גזר

                 1 תפוח {או 1 כוס סלק}

                 1 כוס גלידה ווניל{או גלידה דלת שומן}  

ליום השני

ארוחת בוקר:1 ביצה {לא מצוין כיצד להכינה}

                  1 פרוסה קלויה יבשה

                  2\1 בננה {או 1 בננה}

                  קפה ללא חלב

ארוחת צהריים:1 כוס גבינת קוטג {או 1 כוס טונה}

                     6 צנימים {או 8 צנימים}

ארוחת ערב:2 נקניקיות

                 1 כוס ברוקולי {או 1 כוס כרוב}

                 1 כוס גזר

                 2\ בננה

                 2\1 כוס גלידת ווניל

ליום השלישי

ארוחת בוקר:1 תפוח

                  30 גרם גבינת צ'דר

                  5 צנימים

                  תה שחור או קפה

ארוחת צהריים:1 ביצה קשה

                     1 פרוסה קלויה יבשה

                     קפה ללא חלב או תה{אפשר לוותר}

ארוחת ערב:      1 כוס טונה

                       1 כוס גזר              

                     1 כוס כרובית

                     1 כוס מלון {או חצי מלון קטן}

                     2\1 כוס גלידת ווניל  

 ישנן גרסאות אחרות המאפשרות לאכול תפוז במקום אשכולית, גבינת קוטג במקום טונה וירקות נוספים. מרבית הגרסאות  ממליצות להוסיף לימון, מלח ופלפל, חרדל, חומץ, עשבי תיבול, רוטב סויה, קטשופ, על מנת להעשיר את הטעם אולם יש איסור לאכול כל דבר המכיל שומן כגון חמאה וכו'. בנוסף, כל הגרסאות קוראות למלא בדיוק  אחר הוראותיהן על מנת להבטיח את הירידה במשקל.

מטרה

דיאטה זו בדרך כלל מבטיחה הושלה של  כארבעה וחצי ק"ג, לאחר שלושה ימים בלבד, אם מקפידים לבצע את ההוראות. הטענה היא  שמרכיבי המזון בדיאטה זו מגבירים את קצב חילוף החומרים בגוף  וגורמים לשריפת שומנים, אך עדיין  אין הסבר מדעי לכך. מטרת הדיאטה היא לא לשנות את הרגלי התזונה אלא לגרום לאובדן משקל משמעותי בפרק זמן קצר. ניתן לחזור על  הדיאטה לאחר מספר ימים של אכילה רגילה.איבוד המשקל נובע  מהאצת חילוף החומרים בגוף כתוצאה מצריכה  מועטה של קלוריות.        

 יתרונות

לאיבוד משקל יש יתרונות רבים אם הוא נעשה בצעדים מדודים  בשילוב עם פעילות גופנית, אך אין זה המקרה בדיאטת שלושת הימים.הירידה המהירה במשקל של ארבעה וחצי ק"ג לערך נובעת כנראה יותר מאיבוד נוזלים בגוף.יש אולי יתרון פסיכולוגי באיבוד משקל  רב בפרק זמן כה קצר, אולם יש גם נטייה לאחר מכן לחזור במהרה למשקל הקודם.

כללי זהירות

מי ששוקל להתחיל בדיאטה חדשה חייב להתייעץ עם רופא או עם כל בר סמכא בנושא. כשמדובר בשינויים תזונתיים כל אחד מגיב אחרת בהתאם לגילו,משקלו ומינו.ייעוץ עם  אנשי מקצוע, יכול לעזור בבחירת הדיאטה  הבטוחה לכל אחד בהתאם לצרכיו ואף לתכנן דיאטה לטווח ארוך יותר. נשים בהריון או כאלו שמיניקות צריכות לנקוט ביתר זהירות מאחר  והן משפיעות על הגדילה וההתפתחות של תינוקן.

סיכונים בדיאטה לשלושה ימים

ישנם סיכונים הכרוכים בכל דיאטה, אולם דיאטה מסוג זה הכוללת מספר קלוריות מצומצם ומבחר תזונתי דל, מגבירה את הסיכונים.צריכה של בין שבע מאות לאלף קלוריות ביום לא מאפשרת לכל הדעות שמירה על בריאות תקינה. צריכה של פחות מ-שמונה מאות קלוריות ביום עלולה לגרום לתופעות לוואי ולסיכונים כגון היווצרות אבני מרה וכן בעיות בכלי הדם.דווקא אנשים עם בעיות בריאות חריפות בוחרים לעשות דיאטה זו משום שבעיותיהם נובעות כתוצאה מעודף משקל והם אלו שזקוקים להשגחה צמודה. לעיתים אלו שבחרו בדיאטה זו  עולים במשקל אף יותר ממה שירדו במשך שלושת הימים. מאחר וצריכת הקלוריות בדיאטה זו היא נמוכה, חילוף החומרים בגוף משתנה והגוף מרגיש שהוא מורעב. לאחר מכן הגוף מתחיל לאגור שומן על מנת לא להגיע למצב של חוסר ומתחיל להגביר את צריכת הקלוריות. בכל הגרסאות לדיאטה זו  קיים סיכון למחסור בויטמינים ומינרלים שהגוף בדרך כלל מקבל מאכילה סדירה. אין אפשרות לקבל את כל אבות המזון משתיית מיצים או מבחירה מצומצמת של מזונות. מי שבוחר לעשות דיאטה זו חייב להתייעץ עם בעל מקצוע שיספק לו ויטמינים ותוספי מזון על מנת להתגבר על מחסורם. כל אלה עדיין לא מהווים תחליף לאורח חיים בריא ולתזונה מאוזנת.

דיאטה לשלושה ימים – תחקיר ומסקנות

דיאטת שלושת הימים לא נחשבת כבריאה ובטוחה לאיבוד משקל לטווח הארוך.למרות שאין מחקרים מדעיים המצביעים על ההשפעה שיש לדיאטה ,מומחים טוענים שאין היא גורמת באמת לירידה במסת השומן בגוף,למרות ירידה של ארבעה וחצי ק"ג.תתכן ירידה בכמות הנוזלים,אולי ירידה מועטה ביותר במסת השומן והשרירים,אך לא יותר מכך. מחקרים מצביעים על כך שדיאטה בשילוב פעילות גופנית משפיעה יותר על ירידה במשקל.למבוגרים ההמלצה היא לעסוק כשלושים דקות בפעילות גופנית מתונה כל יום על מנת לשמור על בריאות טובה.

 

 

 

 

468 ad

Comments are closed.