content top

דיאטה לחולי סרטן

המשמעות של דיאטה עבור אנשים אשר חולים באחד הסוגים של מחלת הסרטן איננה רק הפחתה או הגדלה של כמויות המזון הנצרכות. דיאטה לאחר גילוי של מחלת הסרטן צריכה לקחת בחשבון את ההשפעה השונה של המחלה בקרב חולים שונים. יתר על כן, לא רק המחלה עצמה תשפיע על השאלה איזו דיאטה היא המתאימה ביותר. גם תופעות הלוואי של הטיפולים, שחלקם משמעותיים ביותר, ישפעו על סוג המזון המועדף ועל המזון שכדאי להימנע ממנו.

ההשפעה של אבחון מחלת הסרטן

עצם הגילוי של מחלת הסרטן בקרב אדם כלשהו עשוי להוביל לסוגי תגובות שונות. יש כאלה שמגיבים בהכחשה ובהתעלמות, אחרים מגיבים בדיכאון ויש שחווים תקופה של אבל ממש. כחלק מהמנגנון הרגשי חלות, ללא ספק, השפעות משמעותיות על הרגלי התזונה וצריכת המזון. יתכנו 3 תגובות כלליות אפשריות:

  1. ירידה במשקל – בקרב חלק מהמאובחנים הטריים חלה ירידה במשקל. מצב זה עשוי לנבוע מהתפתחותה של המחלה עצמה או בשל התפתחות של תגובה דיכאונית או תגובה רגשית אחרת.
  2. עליה במשקל – ישנם אנשים שאצלם מאובחנת דווקא עלייה משמעותית במשקל. אסור להתעלם גם ממצב זה, שאיננו מוסיף בריאות.
  3. שמירה על משקל מאוזן – למרות שזה נשמע מפתיע, ישנם חולים אשר מצליחים לשמור על משקל גוף תקין וקבוע גם לאחר גילוי המחלה.

דיאטה לאחר אבחון

במקרים רבים חולף זמן מה ממועד אבחון מחלת הסרטן (ראה מרפאות צבר) ועד להתחלה של טיפולים אגרסיביים כגון ניתוחים, הקרנות וכימותרפיה. כבר בשלב זה, חשיבותה של דיאטה מתאימה ואספקה של כל אבות המזון היא חיונית. חולה שלא יקפיד לצרוך קלוריות מספיקות, שימעט בצריכת חלבונים, פחמימות או ויטמינים, יקשה על גופו להתמודד עם המחלה. יתרה מזאת, מוטב להתחיל את הטיפול במחלת הסרטן כאשר הגוף אינו סובל מחוסרים תזונתיים. במקרה שהחולה ובני משפחתו סבורים שהוא מתקשה לשמור על דיאטה מאוזנת, כדאי לפעול בצורות הבאות:

  1. אנשי מקצוע – קבלת עזרה מאנשי מקצוע כגון פסיכולוגים וכמובן גם דיאטנים תוכל לסייע בהיבט התזונתי החשוב כל כך.
  2. האגודה למלחמה בסרטן – פניה לאגודות סיוע שהוקמו לשם סיוע בהתמודדות עם מחלת הסרטן יכולה להועיל גם היא. אגודות אלה מהוות מקור מידע רב ערך להתמודדות עם המחלה, גם בהיבט התזונתי.
  3. אכילה מתי שמתחשק – חולים רבים חווים תהפוכות רבות ומתקשים לשמור על סדר יום קבוע כבעבר. חלק מן העניין מתבטא בתחושות רעב ושובע בשעות שונות של היום. עדיף לוותר על הניסיון לאכול 3 ארוחות ביום, אם משמעות הדבר היא צריכת מזון בלתי מספקת. חולים רבים מדווחים על מעבר לאכילה של ארוחות רבות במשך היום, כאשר מדובר בארוחות קטנות, כמובן.

דיאטה במהלך ואחרי הטיפול

הטיפולים השונים עשויים להשפיע על היכולת לאכול באופנים רבים. בין היתר מדובר בקשיי בליעה, יכולת קטנה יותר לעכל מזון מאשר בעבר, חוסר תיאבון, בחילות והקאות, ועוד. לאור מצבים שונים אלה, קשה לדבר בהכללה על הדרך לשמור על תזונה מאוזנת עבור כל חולי הסרטן.

באופן כללי, ניתן לציין כמה המלצות חשובות:

  1. אכילה של ארוחות קטנות, לאורך היום כולו.
  2. הימנעות מאכילת מזון מתובל מידי, או כזה שמפיץ ריחות חריפים.
  3. לסובלים מבחילות מומלץ לאכול מזון קר. מזון חם עלול להגביר את הצורך להקיא.
  4. במקרה של עצירות מתמשכת, חשוב לצרוך סיבים תזונתיים.
  5. לסובלים משלשולים חשוב לשתות הרבה מים ולהמעיט בצריכת סיבים תזונתיים.
  6. לסובלים מתשישות גופנית ונפשית מומלץ לצרוך מזונות בריאים שניתן לצרוך כנשנוש כגון פירות יבשים, מעדני חלב, קרקרים בתוספת מטבלים בריאים. אחת ההשלכות של תשישות היא חוסר חשק לאכול. ירידה במשקל עשויה לגרום להתגברות העייפות.
468 ad

Comments are closed.