content top
תזונה נכונה להתפתחות התינוק

תזונה נכונה להתפתחות התינוק

תחליפי חלב אמנם אינם מילה גסה, ורבים הם המשתמשים בהם מסיבות שונות, אבל למרות שהם מכילים מרכיבים תזונתיים חיוניים עבור התינוק הם לא התזונה הטובה ביותר עבורה. את התזונה האופטימלית לתקופת היריון ולידה לא מייצרים בשום מפעל משוכלל. התזונה הנכונה והטובה ביותר לתינוק האנושי הוא הדבר הטבעי ביותר לאם ולתינוק – חלב אם.

לא תמיד קל לאישה בימנו לעמוד באתגר של הנקה סדירה או הנקה בכלל. קרייה, לימודים, משפחה, בית, כולם דורשים משאבים אדירים של זמן ומאמץ. אבל התמורה שבהנקה להתפתחות תינוקות גדולה מאוד.

תזונה, היריון ולידה

שמירה על תזונה נכונה ועל דיאטה מאוזנת חשובה לכולם. ישנם תקופות בחיים שבהן שמירה על דיאטה מאוזנת חשובה שבעתיים. אחת מהתקופות הללו היא תקפה של היריון ולידה.

המדובר בתקופה בעלות משמעות מיוחדת לאם ולתינוק. הרכבו של המזון שאמהות צורכות בתקופה זו חשוב במיוחד לשמירה על בריאותן הגופנית, על שלוותן הנפשית ולא פחות מכך, גם על התפתחות תינוקות.

התפתחות תינוקותבמשך תקופת ההיריון מקבל העובר את מזונו מגופה של אימו באופן ישיר, דרך השילייה, ולא באמצעות מערכת העיכול. המשמעות היא שהתינוק מקבל את הרכיבים התזונתיים הדרושים לגדילתו התקינה, מתוך מחזור הדם של האם. המשמעות היא שגופו של התינוק יקבל בתקופה של היריון ולידה את כל הערכים התזונתיים החיוניים לגופו הקטן, ויטמינים, מינרליים, שומנים וכן הלאה. על כן חשוב במיוחד לכל אישה הרה לדאוג לאספקה מוגברת של מזון מזין ובריא לגופה, הכולל את כל המרכיבים התזונתיים הדרושים לה.

במידה והאם לא תספק לגופה מזון מזין בכמות המתאימה, עלולים להיווצר חוסרים בגופה, שאמנם לא ישפיעו בדרך כלל על בריאותו של התינוק באופן ישיר, אך עשויים לגרום לה למגוון בעיות בריאותיות, למשל בעיות במערכת העיכול, בחילות, הקאות, אנמיה ועוד.

בתקופה ההיריון וגם אחריה, כל עוד היא מקפידה על הנקה של תינוקה, צריכה האם לצרוך את כל אבות המזון, להפחית במזונות מעובדים, להרבות באכילת ירקות, חלבונים ומינרלים. חשוב לצרוך ויטמינים בכמות מספקת וכן ברזל, בכדי למנוע את תופעת האנמיה הנפוצה בזמן ההיריון.

למידע נוסף על התפתחות תינוקות לחצו כאן.

תזונה בתקופה של הנקה

תזונה נכונה במהלך היריון ולידה חשובה, כפי שאמרנו, לאם, אבל חשובה לא פחות גם לתינוקה. התפתחות תינוקות תלויה במזון שהם צורכים. להנקה משמעות שלא תסולא בפז עבור התינוק. הנקה מספקת לתינוק את התזונה המאוזנת והמתאימה לו ביותר ובמקביל מספקת לו תשתית חיסונית מצוינת שמגינה עליו מפני מחלות שונות. ישנם מחקרים המראים שפעוטות שניזונו מחלב אם אפילו עד גילאים גדולים, יחסית, כמו שנתיים, חלו פחות והתגברו בקלות יתרה על מחלות מסוימות. ישנה טענה של מומחים לתזונת תינוקות שהשפעת תזונה בגילאי הריון ולידה יכולה להשפיע לטובה לאורך חיי הילד עד לגילאים מבוגרים ולמעשה אפילו לאורך כל חייו.

התפיסה הזו של חשיבותה של הנקה בשלבי התפתחות תינוקות ועד לחייהם כבוגרים מקבלת חיזוק מהמלצות ארגון הבריאות העולמי ומשרדי בריאות בכל רחבי העולם, וביניהם משרד הבריאות הישראלי. חשיבות ההנקה גדולה מאוד בייחוד בגילאים הצעירים מלידה ועד שישה חודשים. בתקופה זו לא קיים תחליף שיוכל לספק לתינוק את התזונה המתאימה ביותר עבורו; ולא רק זאת, אלא שאפילו הכמויות של חלב שאותן מפיקה בלוטת החלב של האם האוהבת יודעת להתאים בדיוק את הכמות לה זקוק תינוקה. כל אימא צעירה בתקופת היריון ולידה שנתקלה בתופעה של גודש חלב בשדיה בתקופת הריון ולידה, גודש שנעלם כעבור תקופה קצרה, הייתה למעשה עדה לתופעה זו, שבה גופה למד את צרכיו של התינוק היונק והחל לספק לו את המזון המזין, החיוני והמלא באהבה, בדיוק במידה הנכונה.

למידע נוסף על תזונת תינוקות לחצו כאן.

468 ad

Comments are closed.