content top

פנטזיה ושמה דיאטה

רוצים/ות להיות רזים? רוצות ללבוש ביקיני בקיץ? רוצות בטן שטוחה? יש בשוק עשרות דיאטה תבחרו את זו המתאימה לכם, יש משקאות, יש כדורים, יש רופאים, יש ניתוחים, יש הגבלת קלוריות, ספירת נקודות, רק פחמימות, רק חלבונים…. ויאללה לדרך! איזו פנטזיה נהדרת.

הלוואי וזה היה כל כך פשוט. אם זה היה פשוט מרוב דיאטות מוצלחות היינו רואים רק חתיכים וחתיכות ברחוב, מחלות הלב וכלי הדם היו יורדות בצורה משמעותית, במקום לעלות וכנראה לא היה צורך להמציא עוד ועוד דיאטות. וכל התעשייה הזו היתה משגשגת הרבה פחות.

אבל זה לא קורה. וכן, צר לי לספר לכם ש98-99% מהדיאטות(כל הדיאטות) נכשלות בסופו של דבר. ואנשים בטווח זמן של חצי שנה שנה חוזרים למשקל ההתחלתי שלהם ואף למשקל גבוה יותר. ומעבר לזה לכל דיאטה יש נזקים וככל שהדיאטה מהירה יותר כסאחיסטית יותר יש לה יותר נזקים פיזיים ובריאותיים.

בין הנזקים העקריים נמנים: פגיעה במסת השריר(כל השרירים בגוף- גם הלב הוא שריר) כלומר פגיעה בריאותית וקושי לשמור אחרי הדיאטה על המשקל –כי יש פחות מסת שריר השורפת אנרגיה, השמנה בטווח ארוך, חולשה, דכאון, מתח, תחושת חוסר מרוצות תמידית והיתקעות במעגל הדיאטות לנצח.

 

למה בעצם פנטזיית הדיאטה מזיקה?

 

למה שלא נצליח לעשות 4-5 פעמים ספורט אינטנסיבי בשבוע לשארית חיינו? למה שלא נצליח לחיות על סלט ועלים ירוקים ולהנות מזה? כי לאורך זמן הדבר היחיד שבטוח בחיים האלה על פני כדור הארץ הוא השינוי. והשינוי מגיע ונמאס לנו, משעמם לנו, תנאי החיים משתנים, המצב הרגשי משתנה, צרכים של אנשים אחרים בחיינו משתנים וכן זה לא מחזיק מעמד ולכן לבנות על ירידה במשקל כתוצאה מדיאטה שנוכל להחזיק מאורח חיים ספרטני לקופה בלתי מוגבלת לוקה בפנטזיה.

לרוב בדיאטה נקח על עצמנו מטרות והרגלים לא נעימים כמו למשל שמישהי תתחיל לעשות הליכות כשהיא שונאת את זה, או שמישהו יתחיל לבשל כשהוא לא אוהב לבשל ואז לארוך זמן זה לא יכול לעבוד.

דיאטה שקובעת חוקים ברורים של מה 'כן' ומה 'לא' מה 'אסור' ומה 'מותר' לא יכולה להחזיק מעמד לאורך זמן ולכן היא פנטזיה.

 

פנטזיה היא המצאה דמיונית ולכן גם לא נועדה להיות מיושמת במציאות

 

לעיתים נחמד לנו לדמיין את עצמנו נראים אחרת, אנחנו חושבים שהמחשבה הזו תעודד אותנו להיות חזקים יותר מול האוכל וההרגלים שלנו, שאם נשים תמונה של דוגמנית על המקרר עם הראש שלנו זה גם יקרה, ההיפך הוא הנכון. באמונתינו בפנטזיה אנו בעצם אומרים שאנחנו לא אוהבים את המציאות כפי שהיא- אנו מתנגדים למה שיש. וכאשר מה שיש ממשיך להיות, כי זה מה שיש אנחנו מתחילים להיות מתוסכלים, כועסים, עצבנים מאוכזבים –מעצמנו. הערך העצמי שלנו יורד תחושת הבטחון שלנו יורדת.

רגשות שליליים טיבם לגרום לנו לאי נוחות רבה ולרצון לברוח מהם. פרויד המציא את המונח " המרדף אחר העונג והבריחה מהכאב". אף אחד לא רוצה להרגיש כאב, צער, ייאוש, ולכן יש מנגנוני הגנה. יש אנשים שילכו לישון, יש אנשים שיתמכרו לאלכוהול ויש את בעלי הנטייה להשמנה- שמיד ירצו לאכול. האוכל מהווה בעצם מסך רגשי. הוא דוחף את הרגשות למטה לבטן, ומשאיר אותנו עם הרגשות הקלים יותר שנמצאים על פני השטח, תסכול מהשמנה. ומחשבות כמו "למה אכלתי " ו "לא הייתי צריך". ומדחיק את הרגשות העמוקים הכואבים באמת ושאיתם הרבה יותר קשה להתמודד. ברגע הראשון טעים לנו בחיך וחשבנו שיופי לנו היה לי טעים וכיף, שנייה אחכ התחרטנו הרגשנו את הכבדות הבנו שזה היה מיותר, והבנו שגרמנו נזק לטווח ארוך.

הנזק בפנטזית הדיאטה ובמנגנון הזה הוא שהוא יוצר אצלנו מעגל מרושע שחוזר על עצמו שוב ושוב. שוב אכלנו שוב מתוסכלים שוב עלינו במשקל וחוזר חלילה. הוא מתחיל לייצר הבנה פנימית שגוייה שאין לנו כוח רצון,  שאנחנו בחיים לא נצליח לרדת במשקל, שכנראה לא נועדנו להיות רזים, שאין לנו כוחות וזה מייאש אותנו ומחשבות כאלה עלולות לגרום רק לעוד אכילה מיותרת.

הנזק הפסיכולוגי והפגיעה באמונה מונע מאיתנו לחשוב על זה שיש בעצם פתרון להשמנה ולתחושות הלא נעימות. מונע מאיתנו להאמין בעצמינו שאנחנו יכולים. הוא מסיט את נקודת המבט אלינו כאשמים שלא הצלחנו בדיאטה, מאשר לכוון את האצבע לאשם האמיתי- הדיאטה עצמה.

 

כאשר יש אמונה יש סיכוי לשינוי

 

לא נאמין שאנו מסוגלים גם לא ננסה. זה כבר ברור. ולפני שאנו מתחילים משהו טוב שנחזק את אמונתינו ובאמת נעשה. לא נשתדל לעשות.

בנוסף, כאשר מציבים מטרות ויעדים ראליים ולא מלחיצים את עמנו בזמנים מוגדרים ומאפשרים לעצמנו להתקדם  בקצב הפנימי והאינדווידואלי שלנו לשינוי . ללא ביקורת, שיפוט או כעסים. השינוי מתרחש. והוא מתקיים ממקום של שלווה והאהבה ומודעות ולכן כשהוא קורה, הוא גם נשאר.

הקצב בחברה שלנו הוא מאוד מהיר כולם רוצים תוצאות כאן ועכשיו ועדיף אתמול. תהליכים אמיתיים לא מתרחשים ככה בדרך כלל ויש צורך בתהליך מכיל ואוהב של הבנה לעומק איך המשקל משרת אותי בחיי על מנת שאוכל לבחון האם אני מוכן לוותר על זה, מה אני מפסיד מלא להיות שמן ואילו אמונות ודפוסים עלי לשנות. רק עבודת עומק תוכל לעקור מהשורש את ההשמנה במידה ונבחר.

לסיכום, פנטזיית הדיאטה מסוכנת, אך יש דרך אחרת. דרך של מודעות, הקשבה לצרכי גופנו, חמלה לקצב שלנו וליכולת הגוף האינדווידואלית שלנו, יש לנו סיכוי ממש טוב לצאת מהמעגל הזה.

אשמח לעזור בכך גאיה פינקל כהן. תזונאית קלינית ומטפלת הוליסטית

www.gdiet.co.il

בפייסבוק – שיטת גאיה

468 ad

Comments are closed.