content top
איך נעבור את הסתיו בריאים ושלווים

איך נעבור את הסתיו בריאים ושלווים

אלמנט המתכת בגוף- ע"פ הרפואה הסינית: סתיו. העלים האדמדמים חומים נושרים על האדמה ומקשטים אותה בשטיח צבעוני וססגוני. הזרעים והפירות גם הם נטמעים באדמה, שתיקה והתכנסות נכנסים בטבע וגם בטבע שלנו- בני האדם. תנועה של התכנסות והתחלה של אגירה ואיסוף לעבר תרדמת החורף. טיפות הגשם הקלות, העדינות מידי פעם מזכירות לנו את הקרירות המתדפקת על חלוננו. זוהי עונת המתכת.

עונת הסתיו משויכת למתכת. בזמן זה כדאי להאט את פעילותינו היאנגית- הפעלתנית, המשתוללת ולהיות עסוקים בפעילות שמתכווננת לאנרגיה פנימה. לעסוק בתרגילי נשימה לחיזוק הריאות המשויכות למתכת- לסתיו, לעסוק בפעילות הקשורה למודעות גוף ונפש.

לאלמנט המתכת מקושרים האיברים ראות ומעי גס על כן נעבוד על חיזוק וטיפוח שלהם בעונה זו של השנה.

תזונת הסתיו:

על מנת לכנס עצמינו פנימה נוכל להיעזר בתזונה המתאימה לעונה זו הכוללת מזונות בעלי טעם חמוץ. חמוץ מכווץ- כוונו בגוף הוא פנימה. על כן נעזר במאכלים כגון: ירקות כבושים, שעועית אזוקי, חומץ, לימון, פירות חמוצים , לחם שיאור. מספיקות כמויות קטנות מהטעם החמוץ על מנת להשיג תוצאה- זהו טעם מאוד דומיננטי וחזק. הטעם החריף ע"פ הרפואה הסינית מחזק ראות ומסלק ליחה- אותה אנו מרגישים מאוד בהצטננויות ובהשמנה. אך לא נאכל יותר מידי ממנו שכן חריף רב יגרום להזעה ולפתיחת נקבוביות העור ובמזג אויר קר אין ברצוננו שהעור יהיה חשוף למחוללי מחלה כמו רוח וקור. (העור נחשב לריאה השלישית שלנו, עלינו לנהוג בו בעדינות ולעטוף אותו בתקופה זו של השנה). הטעמים מר ומלוח יוצרים בגוף תנועה כלפי מטה ופנימה, ניתן להיעזר גם בהם וככל שנתקרב לחורף נגביר את המינון בטעמים אלו.

המזון המומלץ בעונה זו: דגנים מלאים, קטניות, ירקות שורש לבנים: פטרוזיליה, כוסברה, לפת, סלרי, מעט בצל ושום. את המזון ניתן לבשל זמן רב יותר על אש קטנה על מנת להכניס חום מועט לקראת החורף, חום מחמם ,לא חום שורף. הגוף מתארגן לקראת תקופת הקור והצינה- בה הוא חשוף יותר ובקלות מתקרר.

אזור העורף בגופינו נקרא: "שער- הרוח" דרכו עלולים להיכנס מחוללי המחלה היוצרים את ההתקררויות ומחלות השפעת למיניהן. ההתגוננות שלנו אם כן מאותם מחוללי מחלה שעלולים לתקוף אותנו בחורף יהיו כמובן: כיסוי אזור שער הרוח( העורף) ע"י בגדים מחממים וכן תזונה נכונה, תזונה מחממת על מנת לשכן חום בגופינו ולחממו לקראת הקור החד בחורף.

על כן מאוד יתאימו בעונה ובזמן זה להרבות באכילת מרקים ודייסות. מרקים העשויים כאמור משורשים לבנים ודייסות שבסיסן חלב אורז המושתתות על דגנים מלאים כמו שיבולת שועל בתוספת פירות חמצמצים.

תזונה מרפאה לחוליי הסתיו:

ובכל זאת אם הצטננתם, הגרון מתחיל להיות מורגש ואתם יודעים כי אוטוטו כל הנלווים יגיעו, נזלת, שיעול, חום וצמרמורות, לפני כל הללו יש באפשרותכם למנוע את התפתחותה של המחלה ע"י כך שהמזון שתבחרו להכניס לגופכם יעשה עבודה של יזוע-הזעה! הזעה מנדפת החוצה מגופינו גורמי מחלה לא רצויים כרוח וקור בעונה זו של השנה. רצוי להרבות ביום יומיים הראשונים של תחושת "הכחכוח והחול " בגרון בתה מייזע ומחמם רווי גינג'ר וקינמון, אני מדגישה רק בימים אלו ועד שהתחושה בגרון עוברת , שכן אם בכל זאת לא הצלחנו למגר את המחלה ובכל זאת היא נכנסה לגוף פנימה, עלינו להפסיק עם התה המחמם והמיזע( היות ובשלב זה תה שכזה יעשה פעולה הפוכה). בשלב זה עלינו לעבור לתזונה לא חריפה ומייזעת –אלא חמימה ומחזקת! עלינו דווקא לחזק את אלמנט האדמה( טחול, קיבה) על מנת שיוכל להזין את אלמנט המתכת שכרגע חלש בגופינו, בגלל המחלה  ולספק את אנרגיית המזון ליצירת אנרגיית הריאות( חיזוק צי' הריאות). עלינו להמנע ממזונות מייצרי ליחה כמו:סוכר לבן, מיצים וממתקים, קמח לבן, מוצרי חלב ובקר, מזון שמן ומטוגן, מזון תעשייתי מעובד ומשומר ולהרבות במזון מבושל, מוקפץ או מאודה עשוי מירקות שורש כתומים ומשורשים לבנים: אורז, שיבולת שועל, גזר, בטטה, תפוח אדמה,, גזר לבן ולקנח בחליטת תה משורש אסטרגלוס וליקוריץ. לבריאות!!!

הכותבת:

גילי קריצ'מן  Dip. Ac  052-2348986

בעלת הקליניקה: "נקודת- ריפוי" רפואה- סינית+

במושב גבעת- חן ליד רעננה שבשרון.

אתר: www.nekudat-ripui.co.il

468 ad

Comments are closed.