content top

כיצד מעבר לתזונה נכונה יכול להיות גורם משמעותי בהחלמה עבור אנשים עם טראומה?

למזון הנכנס אל גופנו ישנה משמעות רבה שהיא הרבה מעבר להעברת החומרים החשובים אל איברי הגוף. אוכל הוא גם עניין נפשי ולכן עבור אנשים המתמודדים עם כאב ותעוקה, המעבר אל תזונה נכונה עשוי בהחלט להוות גורם בעל משמעות רבה המסייע להחלמה. אנשים עם טראומה יכולים להיעזר, בין היתר, בתפריט מותאם במקביל לסיוע אחר מכל סוג הרלוונטי במיוחד אליהם, על מנת להתמודד עם הבעיה ולפתוח דף חדש בחיים.

כיצד המזון משפיע על מצב הרוח?

לאורך השנים התבצעו מחקרים רבים באשר להשפעה של התזונה על מצב הרוח, כאשר נמצא קשר בין מאכלים מסוימים לבין מצב רוח טוב. גם בהיבט החברתי, ישנם מזונות שנחשבים כמעוררי שמחה, כ"מנחמים" ואף שיטות בישול שונות שמטרתן להביא את חומרי הגלם למרקמים קלילים או כבדים, בהתאם לתחושה הנפשית שהם אומרים לחולל. כאשר מדברים על טיפול בטראומה הכולל שימוש במזון בתוך השיקום, הרעיון הוא לבסס תזונה לאורך זמן שעושה תמורות בעלות ערך של ממש והן אפקטיביות לאורך זמן, כלומר שישפיעו ויעשו שינוי לטובה במצבו הנפשי של המטופל.

עבור אנשים שעברו טראומה של ממש, אין די באכילת ארוחה מספקת וטעימה שיכולה, ללא ספק, לשמח ולעורר חיוך לרגע אך מכאן ועד לשיקום והחלמה המרחק הוא גדול. תזונה כמסייעת אמיתית לאנשים שחוו ועודם חווים קשיים נפשיים, חייבת להיות מחושבת מאוד. הרכבת תפריט ייחודי וייעודי עבור אדם שעבר טראומה צריכה להיעשות על ידי בעל מקצוע כמו תזונאי מוסמך, המבין את צרכיו הגופניים ואת מגבלותיו של הפציינט וכמובן בשילוב עם טיפולים מותאמים אחרים שיהוו גם הם חלק בתהליך ההחלמה.

מדוע חשוב לשלב בין תזונה נכונה לבין טיפולים נוספים אצל אנשים עם טראומה?

כל מצב פוסט טראומתי אצל אנשים שעברו חוויות קשות, הוא ספציפי מאוד ולכן טיפול באדם טראומתי אחד, עשוי להיות שונה לחלוטין מאשר אצל אדם אחר ואפילו אם שניהם היו באותו המקום ובאותו הזמן, כאשר התרחש המקרה אשר השפיע על מצבם הנפשי לרעה.

מסיבה זו, חשוב שמלבד תהליך של שינוי תזונתי ייעזרו אותם אנשים באנשי מקצוע אחרים מתחום הפסיכולוגיה, הפסיכיאטריה או הרפואה המשלימה – בהתאם למצבם וכמובן גם להעדפותיהם האישיות. קבלת סיוע מקיף ממגוון אנשי מקצוע, עוזרת לטפל בחוויות שהותירה הטראומה בגופו ובנפשו של המטופל באופן הטוב ביותר.

תזונה נכונה אם כן, עשויה להיות גורם משמעותי מאוד בהחלמה של אנשים שחוו טראומה, אבל האפקט הגדול ביותר שלה יהיה בשילוב עם אמצעי טיפול אחרים, כחלק ממעטפת שלמה של תמיכה וסיוע. לקולו של המטופל, בכל שלב של התהליך, ישנו משקל חשוב בהחלטה האם להמשיך בטיפול מסוים או לא, כאשר גם את התפריט שהותאם לו בתחילת הדרך אפשר בכל שלב לשנות, בהתאם למצב הנפשי והפיזי המשתנה, בתקווה שלטובה.

468 ad

Comments are closed.