content top

תפריט מאוזן לדיאטה טבעונית

בזמן שרבים וטובים עדיין מתלבטים אם לעבור לתפריט דיאטה צמחוני או בכל זאת לצרוך בשר, רבים לא פחות (וכמובן טובים לא פחות) כבר עשו צעד נוסף בדרך לתזונה בריאה שאין בה כל מרכיב מהחי – כלומר לא רק הבשר יוצא מחוץ לתפריט, אלא גם ביצים, חלב ומוצריו ואף הדבש.

דיאטה טבעונית לא נועדה בהכרח למטרת הרזיה, ולרוב המניעים שלה הם מוסריים, אקולוגיים ובריאותיים. תפריט דיאטה טבעונית מושתת על ירקות, פירות וקטניות, כמו גם זרעים ואגוזים, וכמובן דגנים.

דיאטה טבעונית – "אל תאכלו את החיות, גם הן רוצות לחיות"

המודעות ההולכת וגוברת לסבלם של בעלי החיים אותם נוהג המין האנושי לאכול (בין אם מדובר בפרה אותה אוכלים בישראל ובין אם בכלב שנאכל בסין) גורמת לאנשים רבים להישיר מבט אל"אני אוהב טבעונים" תפריט דיאטה טבעונית ללא עוף ובשר המראה ולהבין כי כדי להמשיך להרגיש מוסריים עליהם לוותר על אכילת חיות ולעבור לדיאטה צמחונית (או אפילו טבעונית). זו לא רק ההבנה כי אנחנו אוכלים יצור חי, תבוני, שיש לו אמא ואבא וחברים ורגשות, אלא גם חוסר היכולת להתכחש לאכזריות הבלתי נסבלת שהיא מנת חלקן של החיות עד שהן מגיעות לצלחת שלנו – כך שאין פלא כי ביותר ויותר בתים ניתן לראות תפריט דיאטה נטול בשר, ובמקרים רבים השלב הבא, המתבקש כמעט, הוא ויתור גם על מוצרים אחרים שכדי לקבל אותם אנחנו גורמים סבל עצום ליצורים חיים (חלב, גבינות, ביצים).

אחת הדמויות הבולטות במעבר מתזונה הכוללת בשר, ביצים, חלב וגבינות לדיאטה טבעונית הוא גארי יורופסקי. ההרצאה שלו, שגם הפכה לסרט נצפה במיוחד ביו-טיוב, מתאפיינת בנחרצות רבה (יש שיגידו מוגזמת) ובעיקר במראות קשים, ובעקבותיה התעורר דיון ציבורי נרחב אודות חוסר המוסריות שבאכילת מזונות שמקורם מן החי.

תפריט דיאטה טבעונית – לשמירה על כדור הארץ

סיבה נוספת לעבור לדיאטה טבעונית היא הרצון למנוע את הרס כדור הארץ. כיום כבר ברור לחלוטין כי תזונה המבוססת על החי גורמת לנזקים סביבתיים קשים ועלולה להוביל לכליון כדור הארץ. גם האו"ם כבר הכיר בבעיה זו (למשל, חלק ניכר מגזי החממה הכה מסוכנים לכוכב שלנו מקורם בגידול בעלי חיים למטרות אכילה) ומנסה למצוא דרכים לפתרונה – תפריט דיאטה טבעונית הוא בהחלט אחת הדרכים החשובות לכך.

טבעונות = בריאות

תפריט דיאטה המבוסס על מזונות מן הצומח אינו כולל שומן רווי ולא כולסטרול, כך שבקרב טבעונים הסכנה ללקות במחלות לב וכלי דם נמוכה משמעותית מזו של אלה האוכלים בשר.

סכנות בתפריט דיאטה טבעוני

לצד היתרונות הרבים של תפריט דיאטה טבעוני, חשוב להדגיש כי יש בו גם חסרונות: כמו סוגי דיאטות רבים אחרים, חסרים בו חלק ממרכיבי המזון ההכרחיים לגוף, ובפרט הוויטמין הנחוץ B12, וכן ויטמין D.

רצוי כי מי שעובר לתפריט דיאטה טבעוני יבצע בדיקות דם תקופתיות, ובמידת הצורך ייעזר בדיאטנית לשם התאמת תוספי תזונה שישלימו את הדיאטה.

יש הטוענים כי גם ברזל אינו נכלל בדיאטה זו במידה מספקת, אולם בקטניות ובאגוזים יש שפע ברזל. טענה אחרת כנגד תפריט דיאטה טבעוני הוא היעדר סידן (בגלל הוויתור על מוצרי חלב) – אבל גם אותו ניתן לקבל מטחינה, שומשום, כרוב, טופו, חלב סויה, אגוזים שונים וזרעים מסוימים.

ובהמשך הסקאלה – טבעונאות

טבעונות, מסתבר, אינה הדיאטה הקיצונית ביותר בסקלאה, שכן לאחריה ניצבת בגאון הטבעונאות – תזונה הכוללת מזון נא ובלתי מבושל בלבד (עלים ירוקים, ירקות, זרעים, אגוזים, פירות, נבטים ונבטי קטניות, אצות ותו לא).

נכון לעכשיו תזונה זו נראית קיצונית מאוד, ואפילו בלתי אפשרית ליישום, אבל מי יודע, אולי כשם שאנשים רבים עוברים לתפריט דיאטה צמחוני ולאחריו גם לטבעוני, לא מן הנמנע שתוך דור או שניים המין האנושי יהפוך כולו לטבעונאי.