content top

דיאטה נטולת פחמימות

פחמימות הן יצורים מורכבים: מצד אחד הן משפרות משמעותית את מצב רוחנו, והן חלק בלתי נפרד משורה ארוכה של מאכלים טעימים טעימים (פיצה, בורקס, עוגות, וגם תפוחי אדמה, שוקולד ופירות) – ומצד שני יש הרואים בהן אויב ערמומי ומי שאחראי בלעדי למשקל יתר, כך לצורך ירידה במשקל יש לוותר עליהן ועל המאכלים המכילים אותן.

דיאטה ללא פחמימות היא דיאטה קיצונית, המחייבת תפריט דיאטה מוגבל ובעייתי. ישנם מספר סוגים של דיאטה ללא פחמימות, חלקן פופולאריות במיוחד – למשל דיאטת אטקינס או דיאטת סאות' ביץ'. אבל ישנם גם מומחים לא מעטים המתריעים כי אמנם תזונה שיש בה יותר מדי פחמימות אינה דיאטה בריאה, אך כך גם דיאטה נטולת פחמימות לחלוטין. בכל מקרה, חשוב להתעמק בנושא בטרם מחליטים על דיאטה שכזו, ובעיקר להבחין בין סוגי פחמימות שונים ולהיות מודעים ליתרונות וחסרונות כל דיאטה ודיאטה.

מהן הפחמימות?

פחמימה היא תרכובת אורגנית, וגם המילה "פחמימה" עצמה היא תרכובת (של שתי מילים – פחמן ומים). לפחמימות יש חלק חשוב בתפקוד הגוף, ובפרט ביצירת אנרגיה המאפשרת פעולה. בנוסף הן מאפשרות למוח להפריש סרוטונין – מוליך עצבי הקשור לשיפור מצב הרוח, ויסות טמפרטורת הגוף, שיכוך כאבים, הפחתת חרדות ועוד.

נהוג למיין את הפחמימות לפשוטות ולמורכבות. הפשוטות הן פשוט סוכרים, והן נמצאות בשוקולד, סוכר, פירות וממתקים. פחמימות פשוטות אלה אחראיות להעלאה מהירה במיוחד של רמת הסוכר בדם (ועל כן אנחנו כה אוהבים אותן) אולם ברוב המקרים הגוף שלנו לא זקוק לפרץ אנרגיה כה עז, ועודפי הסוכרים מתורגמים לעודף משקל וכן מעלים את הסיכון ללקות במחלות שונות.

פחמימות מורכבות הן בעיקר עמילן, והוא נמצא בתפוחי אדמה, קטניות, תירס, אורז, לחם, בצקים וכו'. העמילן, בניגוד לסוכר הפשוט, אינו מתפרק במהירות, אולם גם עודף בעמילנים יתורגם בסופו של דבר ע"י גופנו, בלית ברירה, לעודף משקל.

מצד שני, למרות הסכנות שבעודף פחמימות גם סילוקן מהתפריט אינו בריא – מה גם שבחלק מהמזונות המכילים פחמימות – ירקות, למשל, או גרעינים, קטניות, אורז מלא ושיבולת שועל – יש גם סיבים החיוניים לגוף.

סוגי דיאטה ללא פחמימות

שני סוגי דיאטות ללא פחמימות (או ליתר דיוק מועטות פחמימות: אפס פחמימות אינו אפשרי כלל, שכן אפילו בירקות יש פחמימות) פופולאריות במיוחד הן דיאטת אטקינס ודיאטת סאות' ביץ'. שתיהן מבטיחות, כמו דיאטה מהירה, היפטרות מקילוגרמים רבים בזמן קצר יחסית, אולם על שתיהן גם נמתחה ביקורת עזה מצד גורמים משמעותיים רבים.

דיאטת סאות' ביץ': לדיאטה זו יחצ"ן רב השפעה במיוחד – לא פחות מאשר ביל קלינטון הנערץ. דיאטה בשיטת סאות' ביץ' מורכבת משלושה שלבים: השלב הראשון נמשך שבועיים ובמהלכו ניתן לאכול בשר (רזה – הודו, עוף או דגים), גבינות (רזות אף הן), ביצים, ירקות ירוקים, קטניות ואגוזים. רשימת האיסורים כוללת תירס, גבינות שמנות, חלב, גלידות, אלכוהול ומזונות המכילים עמילנים (תפוחי אדמה, דגני בוקר, פסטה, לחמים, שיבולת שועל, קרקרים ועוד). לאחר שלב זה, המחמיר מאוד, מותר לצרוך פחמימות "טובות", ועל כן ניתן להוסיף לתפריט הדיאטה לחם מלא, פירות, תפוחי אדמה, בננות, גזר ועוד. השלב השלישי, שכבר אינו מוגבל בזמן, מיועד לשמור על המשקל אליו הגיע הגוף.

דיאטת אטקינס: דיאטה שפיתח רופא אמריקאי בשם רוברט אטקינס, שגם היא מורכבת ממספר שלבים – החל מאך ורק20 גרםפחמימות ביום (מירקות) בשלב ההתחלתי, ואח"כ העלאה מתונה של כמות הפחמימות עד למציאת הכמות שמאפשרת לגוף להיות בשיווי משקל.

בכל מקרה, רצוי מאוד להתייעץ עם רופא לפני שמבצעים דיאטה שכזו. הסכנות הטמונות בכמות כה נמוכה של פחמימות, והנזקים כתוצאה מתזונה בלתי מאוזנת, עלולים להיות גבוהים בהרבה מהתועלת שבירידה במשקל.