כדאי מאוד להתייעץ עם מומחים לפני שמחליטים לבצע דיאטה ללא גלוטן
content top

למה להתייעץ עם מומחים לפני שמתחילים דיאטה ללא גלוטן?

נדמה שכולם מדברים היום על גלוטן ועוסקים בו. האם הוא בריא? האם הוא מזיק? האם הימנעות ממנו תורמת לגופנו או לבריאותנו באיזושהי צורה? האמת העגומה היא, שבעוד שיש אנשים שחייבים בדיאטה ללא גלוטן, בשל חוסר יכולת של גופם לפרק את המרכיב, רבים בוחרים בדיאטה זו מסיבות שאינן נכונות ומה שעוד יותר עגום במצב הזה, הוא שלא רק שזה לא מועיל להם בכלום, במקרים רבים זה אף מזיק להם. לכן, חשוב וכדאי להתייעץ עם המומחים לפני שמחליטים לפצוח בדיאטה ללא גלוטן.

גלוטן – אויב הציבור מספר 1?

מה שמעניין בתופעה של פריצת הגלוטן לתודעה ולמודעות שלנו, הוא שעוד לפני שמרביתנו ידענו במה בכלל מדובר, נחרצה דעתנו כי מדובר במרכיב סודי כלשהו, שפועל במזיד נגד הגוף שלנו. במהרה קושר כל כאב בטן למאכל של מוצר שמכיל גלוטן, כאשר עוד ועוד אנשים עברו לאכול לחם ללא גלוטן, כמושיעם היקר מהאויב הנורא. ממש כמו שלקטוז נחשב לאויב לפני כמה עשרות שנים, כשגילו בני האדם את קיומם של אנשים הרגישים למוצרי חלב, כך שגם היום, משליכים האנשים על עצמם את תופעות המחלה, עם כל תחושה לא נעימה שצצה להם בבטן. מכן נולדו מספר טעויות נפוצות בקשר לגלוטן.

אכילת גלוטן הורסת את הדיאטה

טעות מספר אחת, היא לחשוב שדיאטה ללא גלוטן היא הדיאטה האולטימטיבית שתעזור לנו להשיל ממשקלנו כמה קילוגרמים עודפים ובקלות. האמת היא, שמחקרים מצביעים על כך שדווקא אנשים שבחרו לאכול לחם ללא גלוטן, נוטים לצרוך יותר פחמימות, מה שאומר שלדיאטה זה בטוח לא עוזר.

לא לאכול גלוטן זה בריא יותר

העובדה שחולי צליאק חייבים להימנע מצריכה של גלוטן, כיוון שזה עלול לגרום להם לנזקים רפואיים, הובילה את הציבור למסקנה הברורה שדיאטה ללא גלוטן היא הבחירה הבריאה. אבל האמת רחוקה מכך – התגובה הגופנית של חולי צליאק למאכלים שמכילים גלוטן היא שונה משל אנשים בריאים. אנשים שבוחרים בדיאטה זו ולא בהצדקה, נוטים לצרוך יותר שומן ואף לסבול מחוסרים כאלה ואחרים בשל בחירתם.

הימנעות מגלוטן עוזרת להימנע מצליאק

טעות נוספת בקרב הציבור היא שאם יש לי קרוב משפחה מדרגה ראשונה הסובל ממחלת הצליאק, אזי בחירה בדיאטה ללא גלוטן תימנע את התפרצות המחלה אצלי. אז נכון, יש למחלת הצליאק קשר ישר ומוכח לגנטיקה, אבל אין זה אומר שהימנעות מגלוטן תמנע רגישות אליו ואף הוכח שאין שום יעילות במניעת התפרצות המחלה באמצעות כך.

גלוטן – לא כל כך רע כמו שחושבים

בשורה התחתונה, הגלוטן הוא חלבון שנמצא בחיטה, שעורה, שיפון ועוד. כחלק מהליך הכנתם של מאכלים רבים, לרבות פסטות, לחמים, עוגות ועוד, החלבון הזה הופך לגלוטן שתפקידו להדביק את מרכיבי הבצק ואת מרכיבי המזון ולאחד ביניהם – מכאן שמו המתחיל ב"דבק". הגלוטן הוא לא מרכיב מזיק כשלעצמו ורק במידה ואבחנתם כסובלים ממחלת הצליאק או ממצב שבו גופכם אינו מסוגל לפרק את הגלוטן – אזי ימליצו לכם הרופאים לבחור בדיאטה ללא גלוטן.

468 ad

Comments are closed.