על חשיבות השמירה על תזונה נכונה בגיל מבוגר
content top

התאמת דיאטה לקשישים בגיל הזהב

אחד הדברים החשובים ביותר בגיל הזהב הוא התזונה אותה צורכים. בגיל השלישי גוף האדם עובר שינויים רבים המשפיעים עליו מבחינה פיזיולוגית ומבחינה נפשית, שינויים שיכולים להוביל למחלות, חסרים תזונתיים, ומצבים של השמנת יתר או תת תזונה. לכן, חשוב להתאים לקשישים תפריט דיאטטי מבוקר המתאים לגופם. נכון להיום, מומחים ממליצים לקשישים בגיל הזהב על תזונה נכונה מכל אבות המזון ולשלב פעילות. חשוב ביותר לזכור שכל החלטה על תזונה צריכה להיעשות בסיוע אנשי מקצוע בעלי ידע רלוונטי!

תפריט חלבונים לגיל הזהב

התוספת המומלצת של חלבונים בגיל הזהב (המלצה חמה למומחים בתחום סיעוד שאחראים על קשישים בגיל הזהב), היא עשרה עד שלושים אחוזים בתפריט היומיומי. חשוב לדעת שבגילאים אלו קיימת עלייה בדרישה לחלבונים וזאת משום שיש האטה משמעותית בתהליך חילוף החומרים אצל האדם המבוגר והחלבונים חשובים מאוד לתהליך זה וגם לבנייה ושיקום של רקמות בגוף, חיזוק המערכת החיסונית של הקשיש ועוד. חשוב להתאים את החלבונים למצבו הבריאותי של הקשיש. ניתן לשלב בתפריט: אגוזים, זרעים וגרעינים. דגים, בשר וביצים ומוצרי חלב שונים.

זהירות עם שומנים

בגילאי הזהב חשוב להיזהר בכל הקשור אל צריכת שומנים ואם כבר משלבים שומנים, חשוב לשלב בעיקר שומנים מהצומח ולא מן החי. ככל שאדם מתבגר הוא צריך להיזהר מצריכת יתר של שומנים שעלולה להוביל לכולסטרול גבוה ושומנים בדם (טריגלצידים). שני דברים שיכולים להוביל למחלות לב וכלי דם. ההמלצה היא לצרוך שומן לא רווי ברמה של 10 עד 20 אחוזים מצריכת הקלוריות היומית. שומנים מומלצים לצריכה הם : אגוזים, דגים, אבוקדו, נבט חיטה, טחינה גולמית ועוד.

לא מוותרים על פחמימות

איזון רמת הפחמימות בתפריט היומי מהווה את נוסחת ההצלחה של תפריט גיל הזהב. חשוב לא להגזים עם אכילת פחמימות וזאת על מנת לפתח רגישויות ומחלות (צריכת כמות גדולה של פחמימות יכולה להוביל לעודף עמילנים בגוף שהופכים לשומנים). כמות הפחמימות יכולה להיות עד 50% מהתפריט היומי (למרות שיש מומחים רבים שממליצים על כמות פחותה מזו).

נוזלים חיוניים לגוף

החדרת נוזלים לגוף היא בגדר חובה. מים יתרמו רבות לפעילות תקינה של כל מערכות הגוף. כיוון שבגיל הזהב יש פעמים רבות נטייה להתייבשות יש להקפיד על שתייה של מים מדי שעה שעתיים. חשוב לציין שיש הבדל בין מים למשקאות מוגזים וההמלצה היא לוותר על המשקאות המוגזים והלא בריאים.

דבר אחרון חביב לקראת סיום הם הויטמינים והמינרלים. בגיל מבוגר חלה ירידה בכושר הספיגה של ויטמינים ומינרלים בגופו של הקשיש, אם בגלל מערכות שנחלשות, אם בגלל מחלות כרוניות ואם בגלל תפקוד ירוד של איברים שונים בגוף, משום כך חשוב לצרוך השלמה של ויטמינים ומינרלים. מומלצים תוספי מזון  כמו למשל כדורי מולטי ויטמין ופעמים גם מזון רפואי הכולל את כל המרכיבים הנדרשים (מזון רפואי מחייב לעיתים מרשם רפואי). המלצות נוספות לתפריט הדיאטה של קשישים בגיל הזהב: הפחתת מלח, הפחתת סוכר והפחתת גבינות עתירות שומן. וכאמור שוב – חשוב ביותר לעשות הכל בליווי רופא או איש מקצוע אחר מהימן ומקצועי!

468 ad

Comments are closed.